Centrum Kongresowe w Krakowie (Rondo Grunwaldzkie)
Centrum Kongresowe zostanie uruchomione w końcu 2014 roku.
W 2014 roku, naprzeciw Wawelu i Skałki, przy Rondzie Grunwaldzkim w Krakowie otwarte zostanie nowoczesne Centrum Kongresowe. Jego budowę wspiera Unia Europejska. Turystyka kongresowa to ważny kierunek rozwoju Miasta. W Krakowie jest kilka sal audytoryjnych, które co roku goszczą różnego rodzaju imprezy o charakterze kongresowym. Brakuje jednak wielofunkcyjnego obiektu, w którym można kompleksowo i profesjonalnie organizować kongresy.
Wstępną koncepcję Centrum Kongresowego poznaliśmy w listopadzie 2007 roku, po zorganizowanym przez miasto konkursie architektonicznym, do którego zaproszeni zostali projektanci z całego świata. Jury konkursowe, pod przewodnictwem Bogdana Paczkowskiego z Luksemburga, wybrało koncepcję zespołu projektantów Ingarden & Ewy Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates z Tokyo.
Zwycięska praca została nagrodzona za spektakularną bryłę budynku, wpisującą się łagodnie w krajobraz nabrzeża wiślanego. Prace projektowe prowadzone w latach 2008-2011 zaowocowały rozpoczęciem budowy w listopadzie 2010 roku. Termin oddania obiektu do użytku to koniec 2014 roku. Nowy obiekt przy Rondzie Grunwaldzkim, oznaczać się będzie nieprzeciętną architekturą oraz bardzo korzystną lokalizacją nad brzegiem Wisły, vis a vis Wawelu, 10 minut piechotą od Starego Miasta.
Centrum Kongresowe w Krakowie (wizualizacja):
Autor: Ingarden & Ewy - Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates, Tokyo
Autor: Ingarden & Ewy - Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates, Tokyo
Sala Audytoryjna przewidziana została do organizacji imprez o następującym charakterze:
- Kongresy i konferencje,
- Koncerty muzyki klasycznej,
- Koncerty muzyki pop,
- Inne prezentacje muzyczne,
- Kongresowe sesje plenarne,
- Spotkania organizacji społecznych i partii politycznych wysokiego szczebla.
Dla Sali Audytoryjnej przyjęto sprawdzony w wielu realizacjach typ Sali „vineyard - part surround” - z częściowo otaczającą i częściowo frontalną aranżacją miejsc widowni wokół estrady. Ten typ znakomicie pasuje zarówno do funkcji koncertowych, jak i do kongresowych i co go istotnie charakteryzuje i wyróżnia - zapewnia poczucie intymności akustycznej i wzrokowej. Układ widowni głównej z dwoma poziomami balkonów umożliwia realizację imprez o różnej skali - od koncertów symfonicznych z widownią elastycznie ograniczaną od 943 widzów poprzez 1435 do 1811 widzów, po kongresy z maksymalną ilością miejsc do ok. 2092 (dodając opcjonalnie dodatkowe 9 rzędów krzeseł). Zapewnia też możliwość realizacji spektakli muzycznych i koncertów popularnych, a także spektakli baletowych i projekcji filmowych.
Autor: Ingarden & Ewy - Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates, Tokyo
Sala Duża przewidziana została do organizacji imprez o następującym charakterze:
- Kongresy i konferencje,
- Przedstawienia teatralne,
- Przedstawienia baletowe i musicale,
- Organizowanie koncertów muzyki klasycznej,
- Bale, bankiety,
- Targi, kiermasze,
- Wystawy.
Dla Sali Dużej przyjęto kształt tradycyjnego, prostokątnego „pudełka do butów”, który słynie z doskonałej a
kustyki dla muzyki klasycznej; kształt ten, po odpowiednich korektach czasu pogłosu, nadaje się również dla słowa mówionego i dźwięku ze wzmacniaczy. Scena typu pudełkowego z portalem scenicznym, regulowanym proscenium i zapleczem. Magazyn sceny traktowany jest jako dodatkowa kieszeń boczna i przestrzeń manewrowa.
Miejsca siedzące rozmieszczone są na poziomie sali i trzech poziomach balkonów, dla zachowania niewielkiej odległości pomiędzy sceną i widownią; daje to w efekcie mocny dźwięk, tak istotny dla „czystości”. Balkony boczne również zbliżają publiczność do sceny, a ich powierzchnie służą odbiciu dźwięku w kierunku sali.
W koncepcji przyjęto możliwość wprowadzenia składanej trybuny na części widowni co pozwoli na powierzenie płaskiej podłogi w Sali i da możliwość realizacji dodatkowych funkcji takich jak np.: bankiet, wystawy, i.t.p.
Autor: Ingarden & Ewy - Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates, Tokyo
Sala Kameralna / wielofunkcyjna przewidziana została do organizacji imprez o następującym charakterze:
- Kongresy i konferencje,
- Przedstawienia teatralne,
- Musicale w ograniczonej skali,
- Organizowanie koncertów muzyki klasycznej,
- Bale , bankiety,
- Targi , kiermasze,
- Wystawy.
Sala Kameralna zlokalizowana została na kondygnacji F3 (+14.50), wraz z zespołem sal konferencyjnych. Pomieszczenie z p
łaską podłogą, z możliwością podziału na dwie odrębne części ścianą akustyczną, stwarzające wiele możliwości aranżacji pola gry i widowni. Regulacja podłogi za pomocą praktykabli.
Obsługę oświetleniową, akustyczną i kabiny tłumaczy zlokalizowano oddzielnie dla obu części Sali, aby umożliwić niezależne funkcjonowanie Sali przy podziale na dwie części. Zaplecze zintegrowano z zapleczem sal pozostałych za pomocą transportu pionowego - winda o wymiarach umożliwiających transport fortepianu. Na zapleczu umieszczono garderoby, niezbędne magazyny oraz dostęp dla VIP.
Docelowa liczba miejsc wynosi 300 z możliwością podziału na dwie przestrzenie po 125 miejsc.
Autor: Ingarden & Ewy - Architekci, Kraków oraz Arata Isozaki & Associates, Tokyo
Zespół sal konferencyjnych zlokalizowano na kondygnacji F3 (+14.50) w celu umożliwienia wspólnego funkcjonowania z sala kameralną.
Sale konferencyjne, wyposażone będą w urządzenia audiowizualne dla umożliwienia przeprowadzania prezentacji. W minimalnym pakiecie, urządzenia te obejmą systemy nagłośnienia, projektory i ekrany . Zespół konferencyjny uzupełniają pokoje dla organizatorów, centrum prasowe, toalety i hol z bufetem.
Przestrzeń konferencyjną o łącznej powierzchni ok. 520m2 dzielić można elastycznie na sale mniejsze - 3 sale (po ok. 120 m2) , 11 sal (po ok. 30 m2). Zespół sal po zsunięciu ścian działowych umożliwia stworzenie wraz z otwartą salą kameralną i holem - jednej dużej przestrzeni wystawowo - bankietowej o wielkości ok. 1000 m2.
Foyer - wraz z funkcjami towarzyszącymi zlokalizowano po stronie wschodniej budynku biorąc pod uwagę widokową ekspozycję na obiekty Starego Miasta i Kazimierza. Foyer jest przestrzenią wielofunkcyjną pełniącą funkcję reprezentacyjnej publicznej przestrzeni dla widowni Sali Amfiteatralnej i Sali Dużej, a także przestrzeni wystawowej z możliwością aranżacji stoisk sponsorskich i ekspozycyjnych w trakcie kongresów. Powierzchnia Foyer, która może być przeznaczona na w/w działania to ok. 3150m².
Forma foyer daje możliwość elastycznego wydzielenia fragmentów przestrzeni w zależności od potrzeb, np. na poziomie F2 pozwala na regulację wielkości sali restauracyjnej dostosowanej do potrzeb wielkości.
Na poziomie F0, w pobliżu wejścia głównego po lewej stronie znajdują się szatnie i toalety, po prawej - 4 kasy biletowe, dostępne od zewnątrz budynku, biura organizatorów kongresów, stanowisko recepcji, portiernia i zaplecze pomieszczeń organizacyjnych , a także salonik recepcyjny. Pas funkcji obsługujących foyer uzupełnia kwiaciarnia, kiosk i księgarnia. Przestrzeń foyer na poziomie F0 optycznie powiększona jest i doświetlona za pomocą świetlików w poziomie dachu.
Z poziomu F0 foyer wejść można na dolne poziomy obu przyległych sal, a zespół wind i 2 reprezentacyjne klatki schodowe prowadzą widzów na górne kondygnacje.
Poziomy F1 (+5.60) i F2 (+10.80) foyer tworzą główną przestrzeń reprezentacyjną - z widokami w kierunku miasta oraz z kawiarniami i restauracją. Na każdym poziomie umieszczono zespoły toalet i małe punkty gastronomiczne.
Więcej informacji na temat przyszłego funkcjonowania Centrum Kongresowego znajdą Państwo na stronie: www.icekrakow.pl
Więcej informacji na temat Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego znajdą Państwo na stronie: www.fundusze.malopolska.pl
Zobacz dokumentację fotograficzną z przebiegu budowy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Wartość całkowita projektu: 375 mln 894 tys. złotych
Wartość dofinansowania: 82 mln 930 tys. złotych.
Fundusze Europejskie dla Małopolski
Beneficjent: Gmina Miejska Kraków - Urząd Miasta Krakowa