Kraków, jedno z najczęściej odwiedzanych miast w Europie Środkowej, staje się nie tylko kulturalną, ale i ekologiczną destynacją turystyczną. W odpowiedzi na rosnące zagrożenia związane z zanieczyszczeniem środowiska plastikiem, coraz więcej krakowskich hoteli i restauracji podejmuje świadome działania, mające na celu ograniczenie jego użycia lub całkowite wyeliminowanie go ze swoich obiektów.
Zainicjowana przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP) kampania #hotelbezplastiku promuje aż 30 konkretnych sposobów na ograniczenie plastiku w hotelarstwie – od gastronomii, przez pokoje, aż po strefę wellness i marketing. Hotele w Krakowie aktywnie włączają się w tę akcję, wprowadzając rozwiązania, które nie tylko chronią środowisko, ale również spotykają się z uznaniem gości.
Ekologiczne rozwiązania w krakowskich hotelach
Wiele krakowskich obiektów hotelowych już teraz wprowadza działania zgodne z zaleceniami IGHP, m.in.:
Hotele jak np. PURO Kraków Kazimierz, Balthazar Design Hotel czy Hotel Copernicus są przykładem, jak można łączyć luksus z odpowiedzialnością środowiskową.
Restauracje również bez plastiku
Nie tylko hotele, ale i krakowska scena gastronomiczna zmierza w stronę zero waste i less waste. Restauracje coraz częściej:
Przykładem są m.in. restauracje Hummus Amamamusi, Miód Malina, Ranny Ptaszek czy Vegab, które konsekwentnie wdrażają działania proekologiczne.
Dlaczego to ważne?
Z danych IGHP wynika, że Polska generuje niemal milion ton plastikowych odpadów opakowaniowych rocznie. Redukując plastik w hotelach i restauracjach, branża turystyczna realnie wpływa na ograniczenie tej liczby. Równocześnie odpowiada na oczekiwania współczesnych turystów, którzy coraz częściej wybierają miejsca działające w duchu zrównoważonego rozwoju.
Ekoturystyka przyszłością Krakowa
Dzięki takim inicjatywom jak #hotelbezplastiku, Kraków może stać się liderem wśród ekoturystycznych destynacji w Polsce. Przykład lokalnych hoteli i restauracji pokazuje, że redukcja plastiku nie oznacza obniżenia standardu – wręcz przeciwnie, podnosi jakość usług, buduje markę odpowiedzialną społecznie i przyciąga świadomych gości.