Bogata historia, zróżnicowana oferta kulturalna, kulinarna, dobra infrastruktura, a przede wszystkim świetnie współpracująca branża MICE. Kraków jest jednym z najbardziej znanych i najchętniej odwiedzanych przez turystów biznesowych miast w Polsce.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Polską Organizację Turystyczną (POT) Kraków to najbardziej rozpoznawalna polska marka miejska na świecie. W zeszłym roku miasto odwiedziło blisko 13 mln turystów, wśród nich wielu uczestników wydarzeń biznesowych. W 2017 r. zorganizowano tam ponad 6 tys. wydarzeń z czego 4392 stanowiły kongresy i konferencje. Przemysł spotkań wygenerował blisko 2,2 mld zł PKB, co stanowiło 3,38 proc. PKB całej gospodarki Krakowa. Takie dane przynosi druga edycja badań przygotowanych na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa przez Małopolską Organizację Turystyczną we współpracy z zespołem ekspertów turystyki Krakowa. Pierwsza miała miejsce w 2013 r. w ramach pionierskiego w skali europejskiej projektu Kraków Impact. Co istotne, liczba gości przyjeżdżających do Krakowa systematycznie rośnie. Większość z nich – bo aż 70 proc. – stanowią osoby, które spędzają w stolicy Małopolski więcej niż jeden dzień, korzystając z miejscowej bazy hotelowej. Ta cały czas się rozbudowuje. W 2015 r. oddano do użytku kolejny obiekt z zapleczem konferencyjnym – DoubleTree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center, a w tym roku Metropolo by Golden Tulip. Goście MICE mają obecnie do dyspozycji 11 hoteli pięciogwiazdkowych (2152 miejsca) i aż 40 czterogwiazdkowych (6911 miejsc).
Wielka trójka
O ile oferta Krakowa pod względem hoteli zawsze stała na wysokim poziomie (co wynika z jego atrakcyjności turystycznej) klienci biznesowi do niedawna nie mieli tam zbyt dużych możliwości w zakresie organizacji konferencji czy kongresów. Okazywało się to problematyczne, szczególnie w przypadku naprawdę dużych wydarzeń. Na szczęście w porę dostrzeżono ten problem i zainwestowano w infrastrukturę. Pięć lat temu powstały trzy duże obiekty, mogące sprostać wymaganiom związanym z przygotowaniem nawet największych i najbardziej skomplikowanych imprez. Mowa o Centrum Kongresowym ICE Kraków, hali widowiskowo sportowej TAURON Arena Kraków oraz Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym EXPO Kraków. Dzięki temu Kraków jest dzisiaj jednym z miast mogących pochwalić się najlepszą infrastrukturą konferencyjną w kraju. Systematycznie poszerzana jest też siatka połączeń lotniczych do stolicy Małopolski (można stamtąd dolecieć do 78 destynacji).
Kraków wspiera MICE
W dzisiejszych czasach nawet niezła oferta turystyczna i dobra infrastruktura mogą niestety nie wystarczyć, aby przyciągnąć zadowalającą liczbę turystów biznesowych. Z tym zadaniem od 15 lat skutecznie mierzy się jednak Kraków Convention Bureau. Poza prowadzonymi przez biuro działaniami promocyjnymi, jest ono partnerem dla planujących zorganizować wydarzenia w Krakowie (poszukujących informacji o obiektach, firmach do współpracy etc.). Miasto oferuje wsparcie dla organizatorów MICE. To m.in. realizacja wizyty inspekcyjnej, promocja eventu, zapewnienie materiałów promocyjnych, pakietów powitalnych, organizacja zwiedzania czy możliwość zakupu tzw. biletów konferencyjnych, czyli skorzystania z preferencyjnych stawek na przejazdy komunikacją miejską. Na uwagę zasługuje też inicjatywa Kraków Network, której inicjatorem jest Krakowskie Biuro Festiwalowe, operator ICE Kraków. To silna grupa biznesowa reprezentująca różne sektory branży turystycznej. Jej działania wpływają na zwiększenie liczby wydarzeń realizowanych w Krakowie. Pod koniec 2014 r. do udziału w projekcie zaproszono ok. 30 podmiotów. Dziś zrzeszonych jest w nim już prawie 200 firm.
EXPO Kraków
Piąte urodziny EXPO Kraków
W maju br. minie pięć lat od powstania EXPO Kraków. – O nowym obiekcie marzyliśmy od dawna, długo szukaliśmy lokalizacji, planowaliśmy. Przeniesienie naszej działalności i biura organizacyjnego do EXPO było krokiem milowym w historii firmy. Większy komfort pracy, lepsze warunki dla wystawców i zwiedzających – po prostu szybki awans do innej ligi. Zobaczyliśmy zupełnie nowe możliwości i szanse rozwoju – mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie.
Decyzja o budowie EXPO Kraków była szeroko komentowana przez środowisko biznesowe, które z uwagą śledzi nowe inwestycje. Powstanie obiektu w dużej mierze przyczyniło się do rozwoju krakowskiej dzielnicy Czyżyny. Jeszcze parę lat temu było to miejsce kojarzone jako tzw. „sypialnia Nowej Huty”. Dziś dzielnica zmieniła swój charakter. Tętni życiem i stała się ważnym punktem na mapie miasta. Odwiedzają ją nie tylko mieszkańcy, ale i zagraniczni inwestorzy. – Pewnie mało kto pamięta, że sześć lat temu, w miejscu w którym stoi budynek EXPO, znajdowały się ruiny po fabryce domów PREFABET, chyba najbardziej zdegenerowany obszar Krakowa, chociaż zlokalizowany tak blisko centrum. Dzisiaj obok naszego obiektu powstaje osiedle mieszkaniowe, niedawno został wybudowany biurowiec. Do inwestycji przymierzają się kolejni deweloperzy, okolica zmienia się coraz szybciej – tłumaczy Paweł Nikliński, wiceprezes Targów w Krakowie.
Tworząc EXPO Kraków postawiono na wielofunkcyjność i łatwość organizacji różnego rodzaju imprez. Przez piąć lat odbyło się tam już blisko 300 targów o szerokiej tematyce, a także kilkadziesiąt kongresów, konferencji, koncertów i innych eventów. Dotychczas największą realizacją, jaka gościła w tym obiekcie była 28. Konferencja Europejskiego Towarzystwa Leczenia Ran EWMA (9-11 maja 2018 r.), połączona z wielką wystawą producentów i dostawców sprzętu medycznego oraz produktów do pielęgnacji i leczenia ran (prawie 120 stoisk). Impreza odbywała się w dziewięciu salach konferencyjnych, z których dwie zostały wybudowane specjalnie na tę okazję. Wzięło w niej udział ok. 3,5 tys. specjalistów z całego świata. Rozmowy na temat miejsca, które sprostałoby wysokim wymaganiom stawianym przez organizatorów trwały od 2014 r., co pokazuje jak istotny był dla nich dobór odpowiedniej przestrzeni. – Po otwarciu EXPO Kraków, dostaliśmy nowej energii i motywacji do pracy. Mogliśmy zacząć realizować pomysły, które wcześniej były niewykonalne. Znacząco wzrosła nam ilość zagranicznych klientów i międzynarodowych imprez – podsumowuje Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie. Powstanie EXPO Kraków, a wraz z nim coraz bardziej wymagające realizacje sprawiły, że Targi w Krakowie rozwinęły się jako zespół, liczący dziś ponad 70 osób, a także nawiązały nowe kontakty biznesowe. Kilka lat temu pracownicy przekraczali progi nowych pokoi nie tylko z wielkimi pudłami w dłoniach, ale również z głowami pełnymi pomysłów na nowe wydarzenia. Otwierały się przed nimi nierealne dotąd możliwości, które chcieli w pełni wykorzystać. Czy to się udało? Z pewnością tak.
ICE Kraków
Design i funkcjonalność
Cechą wyróżniającą ICE Kraków od wielu innych centrów konferencyjnych jest jego lokalizacja. Obiekt został wybudowany nie na uboczu, lecz praktycznie w centrum miasta. Poza oczywistymi walorami wynikającymi z takiego położenia, plusem jest też pobliska baza hotelowa. Położenie w sercu Krakowa miało wpływ na jeszcze jeden ważny element – wygląd, a konkretnie ciekawą, przykuwającą uwagę architekturę. ICE Kraków jest dowodem na to, że duże centrum kongresowe, poza swoją użytecznością może być też atrakcyjną wizualnie budowlą. Przyczyna tego stanu rzeczy była dość prozaiczna – nowo powstały kompleks po prostu musiał zostać zaprojektowany i zbudowany w taki sposób, aby nie „zaszpecał” okolicy, ale dobrze wpisywał się w jej otoczenie – w końcu z jego foyer można podziwiać Zamek Królewski na Wawelu. Za jego wygląd odpowiedzialni są architekci z biura Ingarden & Ewý, które słynie z nowatorskich projektów obiektów użyteczności publicznej, a procesie projektowania brał udział sam Arata Isozaki – laureat tegorocznego „architektonicznego nobla”. Stworzyli budynek nowoczesny, atrakcyjny wizualnie, wykorzystujący walory miejsca, w którym się znajduje (widok na Wawel i Kazimierz), a przy tym niezwykle funkcjonalny. Dzięki temu można w nim organizować imprezy o różnorodnym charakterze – od kongresów, konferencji, sympozjów i forów, przez koncerty, spektakle teatralne, aż po widowiska multimedialne i wydarzenia społeczne.
Od inauguracji działalności – w październiku 2014 r. – ICE Kraków odwiedziło już ponad milion gości, biorących udział w blisko 800 wydarzeniach. Tylko w minionym roku, na ok. 200 imprezach, pojawiło się tam ponad 255 tys. osób. Wśród nich warto wymienić konferencje i kongresy, takie jak m.in. DIOXIN 2018 (International Symposium on Halogenated Persistent Organic Pollutants & 10th International PCB Workshop) – prestiżowe, międzynarodowe wydarzenie traktujące o zanieczyszczeniu środowiska, 23. WONCA Europe Conference 2018, czyli europejską konferencję lekarzy rodzinnych, podczas której Kraków odwiedziło blisko 3 tys. specjalistów, Światowy Kongres Odlewnictwa, Światowy Kongres Korozyjny (Eurocorr) czy World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases. To oczywiście tylko niektóre z wielu tego typu imprez. Dla części wydarzeń ICE Kraków zmienił się zresztą w stałą lokalizację. Mowa tu m.in. o kongresie gospodarczym Impact, kongresie Open Eyes Economy Summit, Europejskim Forum Cyberbezpieczeństwa Cybersec czy prestiżowym spotkaniu kardiologów New Frontiers in Interventional Cardiology. Na tej liście znajduje się także Digital Dragons – największe w tej części Europy wydarzenie branży gier wideo, doroczna konferencja Stowarzyszenia ASPIRE czy Europejski Kongres Samorządów.
Poza konferencjami w ICE Kraków regularnie odbywają się także wielkie jubileusze (m.in. 200-lecie krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, 70-lecie Chóru Polskiego Radia) i prestiżowe koncerty największych światowych gwiazd. W ub.r. podczas Festiwalu Muzyki Filmowej Sala Audytoryjna Centrum Kongresowego zyskała znamienitego patrona – wybitnego kompozytora i dyrygenta Krzysztofa Pendereckiego. Pod koniec lutego br. przedstawiciele ICE Kraków poinformowali o blisko 50 kolejnych imprezach biznesowych, jakie zagoszczą w ich obiekcie w najbliższych miesiącach. Naturalnie ta lista nie jest jeszcze zamknięta.
TAURON Arena Kraków
Największa hala widowiskowo-sportowa w Polsce
TAURON Arena Kraków to miejsce zupełnie inne niż tradycyjne lokacje na eventy, takie jak centra kongresowe czy sale w kilkugwiazdkowych hotelach. To największa w Polsce i jedna z największych w Europie hal widowiskowo-sportowych – charakteryzuje ją wielofunkcyjność, różnorodność przestrzeni i funkcjonalność. Można tam zorganizować zawody w 18 dyscyplinach rangi mistrzostw świata, koncerty, festiwale, spektakle i widowiska, kongresy, konferencje, targi i wystawy, imprezy firmowe, spotkania biznesowe, arena może też być planem produkcji telewizyjnych, filmowych i reklamowych.
Do potrzeb branży MICE mogą być dostosowane: Arena Główna, w której organizowane są eventy nawet dla kilkunastu tysięcy osób, Mała Hala (na 1,3 tys. osób), sale konferencyjne (do 200 osób), strefa VIP z 28 lożami, restauracje z widokiem na płytę areny i rozległy teren wokół obiektu. W przypadku najmu sal konferencyjnych w pakiecie przekazywanych jest 200 miejsc parkingowych. Organizatorzy mogą też skorzystać z oferty wyświetlania materiałów promocyjnych na nośnikach elektronicznych – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz areny, w tym na największym w Europie ekranie LED zamontowanym na jej elewacji (o długości ponad pół kilometra!). – Nasz obiekt wyróżnia pojemność – mieści 22 tys. osób. Na trybunach dysponujemy liczbą ponad 15 tys. miejsc, dodatkowo na płycie w Arenie Głównej może stanąć 9,3 tys. osób. Organizatorzy wydarzeń mogą dowolnie konfigurować widownię, mają do dyspozycji wygodne zaplecze dla sportowców i wykonawców oraz rozbudowane systemy multimedialne i sceniczne. Obiekt ma bardzo dobre warunki akustyczne, co wpływa na liczbę organizowanych w nim koncertów. Wielofunkcyjny charakter areny pozwala na organizację wydarzeń o różnym charakterze i skali – mówi Małgorzata Marcińska, prezes zarządu Agencji Rozwoju Miasta S.A. (zarządzającej TAURON Areną Kraków).
Rzeczywiście, w położonej cztery kilometry od Rynku Głównego TAURON Arenie Kraków odbyło się już ponad 700 różnych imprez, w których wzięło udział łącznie ponad 3 mln osób. Tylko w ubiegłym roku obiekt gościł ok. 630 tys. osób – uczestników 165 wydarzeń. Wśród nich nie zabrakło koncertów (m.in. Metallica, Paul McCartney, Iron Maiden, Depeche Mode, Deep Purple, Lenny Kravitz), imprez sportowych (m.in. Mistrzostwa Świata SuperEnduro, Diverse Night of the Jumps, Siatkarska Liga Narodów), konferencji i kongresów (m.in. Lyconet Elite Seminar, Targi Pracy i Przedsiębiorczości, eventy firm Shell, Motorola, Coca Cola, Diagnostyka) czy imprez dla mieszkańców. Bardzo dużą frekwencję zanotowano również na Cirque du Soleil, podczas Disney on Ice oraz w trakcie Festiwalu Muzyki Filmowej. W tym roku w TAURON Arenie Kraków odbyło się już ponad 30 wydarzeń, ogłoszonych jest blisko 50 kolejnych, w kalendarzu cały czas pojawiają się nowe imprezy (także na kolejne lata). Przykładem realizacji, która w pełni pokazała atuty tego obiektu, jego wielofunkcyjność i możliwość równoczesnego wykorzystania wszystkich dostępnych przestrzeni, były Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016, w których wzięło udział ponad 75 tys. osób!
Michał Kalarus