górne tło

Kraków na World Travel Market (WTM) w Londynie

Kraków prezentował swoją ofertę turystyczną na Polskim Stoisku Narodowym, podczas 40. Jubileuszowych Międzynarodowych Targów Turystyczne World Travel Market. w Londynie.

To jedno z najbardziej prestiżowych i uznanych imprez branży turystycznej w Europie. Tegoroczne wydarzenie trwało 3 dni – od 4 do 6 listopada.

Oficjalnego otwarcia stoiska dokonali Sekretarz Stanu Anna Krupka oraz Prezes POT Robert Andrzejczyk. Uroczystość swoją obecnością zaszczycił Arkady Rzegocki, Ambasador RP w Wielkiej Brytanii. Podczas targów Polskę reprezentowało 12 regionów, miast oraz touroperatorów. Po raz kolejny w Londynie nie zabrakło również Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które zachęcało Brytyjczyków do spędzania wakacji na polskiej wsi oraz przedsiębiorców z branży medycznej, którzy prezentowali ofertę polskich uzdrowisk
i sanatoriów.

Stoisko Krakowa cieszyło się ogromnym zainteresowanie wśród odwiedzających. Zarówno drugi, jak i trzeci dzień targów obfitował w spotkania typu one-to-one
z przedstawicielami branży oraz dziennikarzami i blogerami zagranicznymi. Przedstawiciele branży znający już Kraków przychodzili na stoisko krakowskie z konkretnymi zapytaniami mając na celu wzbogacenie posiadanej oferty.  Odnotowano stosunkowo dużą liczbę zapytań o krakowskie obiekty luksusowe, przede wszystkim hotele i restauracje.  Duże zainteresowanie budziła również oferta skierowana do młodych turystów, albo wąsko profilowana np. do kobiet.

Na WTM Polska Organizacja Turystyczna przygotowała również wydarzenia towarzyszące Polskiemu Stoisku Narodowemu. Jednym z nich było Happy Hour – event przeznaczony dla wyselekcjonowanej grupy najważniejszych przedstawicieli środowiska turystycznego oraz dziennikarskiego. Goście mieli wyjątkową możliwość skosztowania tradycyjnych polskich potraw, które serwowane były w nowej odsłonie. Wydarzeniu towarzyszył również konkurs z nagrodami ufundowanymi przez wystawców. Do wygrania były wyjazdy do Polski połączone ze zwiedzaniem miast. POT przygotowała także specjalny konkurs dla przedstawicieli mediów oraz obecnych na targach blogerów. Wszystkich gości częstowano polskimi jabłkami oraz regionalnymi sokami.

W trakcie targów z polskimi wystawcami spotkał się Ambasador RP w Londynie Arkady Rzegocki, który rozmawiał z wystawcami o możliwościach podjęcia wspólnych działań promocyjnych. Deklarował, że szczególnie bliski jest mu Kraków, dlatego w swoich projektach bardzo często podejmuje wątki krakowskie.

Wg słów prezesa Roberta Andrzejczyka, podobnie jak w roku ubiegłym motywami przewodnimi polskiej obecności na targach WTM były turystyka miejska i wypoczynkowa.

W tym roku kulinaria to motyw przewodni wielu działań Polskiej Organizacji Turystycznej i Krakowa zarówno w kraju, jak i zagranicą. Nie mogło zatem zabraknąć podczas londyńskich targów promocji naszego kraju, a przede wszystkim miasta, jako miejsca gwarantującego różnorodność przeżyć kulinarnych wysokiej jakości. Kraków wspólnie z POT zachęcały do przyjazdu do Polski, by skosztować kuchni regionalnej opartej na lokalnych produktach i wielowiekowych recepturach. Chwalono się także tytułem Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej, który na 2019 roku Europejska Akademia Gastronomiczna przyznała Krakowowi.

Drugiego dnia targów POT zorganizowało Wielką Loterię. Do wygrania było
40 wyjątkowych nagród ufundowanych przez podwystawców z okazji 40-lecia WTM London. To największa loteria, jaką do tej pory POT zorganizował na targach w Wielkiej Brytanii. Zwycięzcy otrzymali m.in. pobyty weekendowe w Polsce (weekend w Krakowie), bilety lotnicze oraz polskie specjały regionalne (wino z krakowskiej winnicy Srebrna Góra).

Targi w Londynie co roku odwiedza ok 51 tys. osób. Wg danych podanych przez WTM, podczas wydarzenia dochodzi do podpisania kontraktów biznesowych na łączną kwotę średnio ponad 3 bilionów GBP

Za organizację Polskiego Stoiska Narodowego, które w tym roku miało rekordową wielkość ponad 200 m kw. odpowiadała Polska Organizacja Turystyczna i  Zagraniczny Ośrodek POT w Londynie.

ZOPOT Londyn szacuje, że w ciągu 3 dni targowych polskie stoisko odwiedziło
ok. 1500 osób.