Miasta na całym świecie podejmują różnorodne inicjatywy, które mają na celu łagodzenie skutków kryzysu, a także ożywienie gospodarcze, gdy ograniczenia zapobiegające rozprzestrzenianiu się epidemii zostaną już zniesione.
Organizacja Miasta Światowego Dziedzictwa, która skupia miasta historyczne stworzyła platformę wymiany informacji na temat różnych inicjatyw swoich członków. Ich liczba sukcesywnie rośnie.
Działania zostały są podzielone na cztery kategorie:
Zapobieganie i bezpieczeństwo
Spłaszczenie krzywej epidemii i zapewnienie ciągłości usług
Ożywienie gospodarcze i turystyczne
Tworzenie lub poprawa cyfrowego dostępu do dziedzictwa kulturowego (gdy fizyczny dostęp jest niemożliwy)
Poniżej kilka przykładów. Warto zaznaczyć, że niektóre z nich to inicjatywy możliwe do realizacji przez organizacje społeczne czy firmy, a nie tylko władze miast:
Bamberg (Niemcy) - Lokalna dostawa chleba i... piwa
Jest to inicjatywa w zakresie dostaw dla małych i średnich przedsiębiorstw. W Bambergu piekarnia "Zuckerbrot" połączyła siły z Niemiecką Akademią Piwną, aby dostarczać lokalne podstawowe produkty spożywcze: chleb, bułki cynamonowe i piwo. Paczki z żywnością można zamówić przez Internet i dostarczane są bezpośrednio do domów.
Bamberg - Zasoby edukacyjne w Internecie
W związku z zamknięciem szkół w Bawarii Miasto Bamberg utworzyło platformę internetową, na której znajdują się ćwiczenia, scenariusze lekcji i materiały robocze, niektóre z nich odnoszą się również do zabytków Bambergu.
Dubrownik (Chorwacja)
Miasto Dubrownik przygotowało pakiet środków dla grup wrażliwych i przedsiębiorców. Pakiet środków dla grup szczególnie narażonych wynosi 17,15 mln HRK (ok. 2,5 mln EUR), natomiast środki finansowe na rzecz zwolnień dla przedsiębiorców są „ciężkie” - 28,75 mln HRK (ok. 4 mln EUR). Funkcjonuje strona internetowa z instrukcjami dotyczącymi tej pomocy. W sieci utworzono także grupa interaktywna, której zadaniem jest wymiana informacji, filmów i zdjęć na temat pandemii wirusa.
Icherisheher - Baku (Azerbejdżan) - Muzeum z domu
Od 14 marca 2020 r. zamknięte są w Baku wszystkie muzea, odwołano wydarzenia kulturalne i zamknięto sklepy muzealne, kawiarnie i restauracje. Miasto zdecydowało o zwolnieniu wszystkich najemców (restauracje, sklepy itp.) obiektów miejskich z dwumiesięcznego czynszu.
Centrum Muzealne Starego Miasta oferuje wiele swoich zasobów online – projekt #MuseumFromHome, którego celem jest promocja dziedzictwa historyczno-kulturowego Azerbejdżanu. Ponadto, projekt ma na celu edukację młodych ludzi, a dla wszystkich jest propozycją ciekawego spędzania wolnego czasu. W ramach tej kampanii zaprezentowano na portalach społecznościowych filmy dokumentalne, wideo, animacje 3D i 2D na temat państwa Szirwanów.
Ponadto, Centrum Muzealne Starego Miasta rozpoczęło kampanię #ValideyinleriQoru (Chronić rodziców), w ramach #EvdeQal (Zostań w domu). Starsze pokolenie jest obecnie grupą najbardziej narażoną na ryzyko - to oni także najbardziej potrzebują teraz wsparcia i miłości, dlatego projekt ma uwrażliwić młodszych na ten problem.
W Centrum Sztuk Tradycyjnych „Dastan” organizowane są internetowe promocje sprzedaży tradycyjnych wyrobów artystycznych i rzemieślniczych, a także transmisje spektakli Teatru Marionetek w telewizji i internecie (Youtube/ Facebook i Instagram Pages).
Oaxaca (Meksyk) - Plan działania na rzecz gospodarczego ożywienia stanu Oaxaca dla profesjonalistów w zakresie ochrony dziedzictwa
Miasto Oaxaca zainicjowało program poświęcony lokalnym produktom i usługom - #supportinglocalbusiness, w ramach którego ogłaszane są konkursy na opracowanie projektów wykonawczych i robót publicznych w lokalnych biurach architektonicznych – dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego i państwa, a szczególnie starego miasta.
Rząd przeznaczył na URBAN PROJEKT 100.000 dolarów. Do konkursu mają być zgłaszane projekty (do 50) na inwestycje i obiekty metropolitalne oraz o charakterze lokalnym. W drugiej części oczekiwane będą projekty w zakresie zarządzania obszarem historycznym – uznanym za obszar strategiczny, a równocześnie przez lata zaniedbany. W ramach tej inicjatywy promowane jest hasło: #Wspieraj lokalnych architektów. Mając na uwadze wyzwania w obszarze światowego dziedzictwa, miasto organizuje także szkolenia online, których celem jest zwiększenie świadomości wartości dziedzictwa kulturowego.
Filadelfia (USA) - Zabawne sposoby odkrywania dziedzictwa Filadelfii z domu
Inicjatywa Filadelfii wychodzi naprzeciw mieszkańcom, którzy zmuszeni są zostać w domu, a chcieliby lepiej poznać swojego miasto - pierwsze wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w Stanach Zjednoczonych. Heritage Education Resource Center, poprzez LearnPhillyHeritage.org oferuje ponad 200 zasobów edukacyjnych poświęconych Filadelfii; film dokumentalny Filadelfia – miasto światowego dziedzictwa - dostępny w 12 językach, a także
Filadelfijską Książkę do Kolorowania i inne tematyczne kolorowanki, rozwijające kreatywność. Egzemplarze Kolorowej Księgi - w języku angielskim, japońskim lub hiszpańskim można zamówić do domu. Filadelfia stworzyła także interaktywną mapę 67 najważniejszych zabytków miasta.
Ratyzbona (Niemcy) - #supportyourlocals - Platforma internetowa dla właścicieli małych sklepów i gastronomii
Na stronie internetowej http://www.geschenke-aus-regensburg.com studenci miejscowej Wyższej Szkoły Zawodowej stworzyli platformę dla typowych małych i prywatnych butików, sklepów i gastronomii w Ratyzbonie. Wspiera ona działania mające na celu popularyzowanie zamówień internetowych lub telefonicznych poprzez silną promocję w mediach społecznościowych. W ramach nowej współpracy z serwisem dostawczym firmy E-Bike można zapewnić szybką i trwałą, czasem nawet w tym samym dniu - dostawę w granicach miasta. Mimo, że platforma dla lokalnych przedsiębiorstw istniała już przed kryzysem wywołanym koronawirusem, ta szczególna sytuacja sprawiła, że o wiele więcej uwagi poświęcono usługom strony internetowej, a zwłaszcza ofertom dla bardzo małych sklepów i gastronomii, które nie mają jeszcze sklepu internetowego.
Valparaiso (Chile) - Sąsiedzka sieć zaopatrzenia
Pomysł z Chile to mapa zawierająca informacje o rynku usług lub handlu produktami pierwszej potrzeby, zawierająca informacje o godzinach pracy i możliwości zamówienia do domu. Korzystając z tej strony, w szybki i prosty sposób można znaleźć interesujące nas produkty czy usługi w swojej okolicy. Pozwala to na ograniczenie przepływu osób, wzmocnienie lokalnego handlu i a dostawcom, np. rybakom, umożliwia utrzymanie sprzedaży poprzez dostawę do domu.
Aby zapoznać się z pełną listą inicjatyw zaprezentowanych przez miasta OWHC, zapraszamy na stronę: https://www.ovpm.org/2020/04/09/the-response-of-world-heritage-cities-to-the-covid-19-pandemic-more-than-twenty-initiatives-have-already-been-published/