Program strategiczny komunikacji marki Krakowa na lata 2023-2030 to zbiór wytycznych w zakresie komunikacji - wskazuje grupy docelowe i opisuje wyzwania przed jakimi stoi miasto, wyznacza także ich sposób realizacji. Co z nowej strategii warto przenieść na grunt promocji turystycznej? Czym się zainspirować?
To my tworzymy opowieści
Każdy z nas ma swój własny Kraków i każdy jest zarówno twórcą, jak i odbiorcą jego marki. Budując wizerunek miasta, warto skupić się na informowaniu otoczenia o podejmowanych działaniach oraz wsłuchiwać się w głos partnerów – mieszkańców, gości, studentów, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych, mediów. Dlatego najważniejszą cechą nowo przyjętej strategii jest właśnie komunikacja. Wizerunek naszego miasta kształtują opowieści mieszkańców. To mieszkańcy mogą zachęcić do podjęcia studiów w Krakowie, założenia biznesu czy przyjazdu na city break.
Turystyka i sport
Dokument powstał w oparciu o wyniki badań i wywiadów pogłębionych, prowadzonych z przedstawicielami środowisk akademickich, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych. Dodatkowo zorganizowano warsztaty z udziałem ponad 100 przedstawicieli instytucji miejskich na co dzień zajmujących się promocją, marketingiem czy komunikowaniem, które pomogły zidentyfikować szczegółowe cele strategii. Podzielono je na sześć obszarów tematycznych:
Wraz ze strategią stworzono także mini przewodniki komunikowania marki Krakowa dla każdego z powyższych obszarów. Zachęcamy do zapoznania się z Praktycznym przewodnikiem w obszarze: turystyka i sport, gdzie znajdują się wskazówki dotyczące celów komunikacyjnych, odbiorców i potrzeb, a także zestaw słów kluczowych, komunikatów, haseł, zdjęć i grafik do wykorzystania.
Cele strategii, inspiracje marketingowe
W dokumencie zawarto 4 podstawowe cele, na których należy się skupić:
Dokument zawiera także zestaw inspirujących wskazówek dotyczących aktualnych trendów w komunikacji, na przykład powiązanie działań marketingowych z tymi na rzecz rozwoju miasta, czy skupienie się na komunikacji z mieszkańcami. Dla branży turystycznej ciekawa jest koncepcja marketingu plemiennego, czyli komunikowanie do grup o podobnych zainteresowaniach.
Eksperci podkreślają, że zamiast kierować się ustalonym, długoterminowym planem, warto postawić na większą elastyczność w planowanych działaniach, wyznaczyć jedynie ich kierunek i wizję, tak aby spójnie realizować wyznaczoną strategię. W świecie VUCA, mając na uwadze doświadczenia ostatnich lat oraz zawirowania w turystyce i przemyśle spotkań, jest to wskazówka warta rozważenia.
Link do pobrania Programu strategicznego komunikacji marki Krakowa na lata 2023-2030 znajdziecie tutaj.