górne tło

Rok 2025 w krakowskiej branży MICE

Rok 2025 upłynął w Krakowie pod znakiem współorganizacji najważniejszych wydarzeń oraz konsekwentnego wzmacniania pozycji miasta w europejskiej branży MICE. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu w projekty związane z polską prezydencją w Radzie UE oraz szerokiej współpracy z partnerami branżowymi, Kraków ponownie potwierdził swoją rolę #TheHostCity. Jednym z kluczowych osiągnięć był awans w rankingu GDS Index, który wyróżnił nasze miasto jako jedną z destynacji najszybciej rozwijających działania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Miniony rok pokazał, że Kraków skutecznie łączy doświadczenie, otwartość i zrównoważone podejście, umacniając swoją pozycję na mapie europejskiej turystyki biznesowej.

O czym warto pamiętać w kontekście turystyki biznesowej w 2025 roku? Jakie działania realizowało Kraków Convention Bureau, aby budować wizerunek miasta #TheHostCity?

„Branża spotkań w Krakowie 2024”

Opracowany w 2025 najnowszy raport potwierdza dalszą odbudowę i umacnianie pozycji Krakowa na arenie międzynarodowej. Liczba uczestników wydarzeń wzrosła o 35,3%, głównie dzięki prawie trzykrotnemu zwiększeniu frekwencji na imprezach międzynarodowych.

W 2024 roku w Krakowie zorganizowano łącznie 4647 grupowych spotkań biznesowych, o 6,4 % więcej niż w roku poprzednim i ponad 1,5-krotnie więcej niż w nocy w 2022 roku.

Wydarzenia korporacyjne i motywacyjne były najliczniejszą kategorią spotkań, stanowiąc przeszło połowę wszystkich wydarzeń biznesowych, czyli 57,9%. W 2024 roku odnotowano ogromny wzrost liczby tych wydarzeń – blisko 3-krotny w stosunku do roku poprzedniego.

Konferencje i kongresy zajęły drugie miejsce pod względem liczebności, stanowiąc 39,55% struktury spotkań (spadek o 40,9% w stosunku do 2023 roku). Targi miały najmniejszy udział w ogólnej strukturze spotkań – 2,53%.

W ogólnej strukturze spotkań dominowały wydarzenia stacjonarne, które stanowiły 98,94% wszystkich spotkań. Ponadto, przeważały spotkania krajowe (80% udziału) nad międzynarodowymi (20%).

Choć wydarzenia korporacyjne/motywacyjne dominowały ilościowo, gromadząc podczas ….. spotkań 326 156 uczestników, to konferencje i kongresy cieszyły się największą frekwencją, uczestniczyło w nich  w ubiegłym roku 547 275 osób. Targi/wystawy zgromadziły 365 703 uczestników. Liczba uczestników targów i wystaw wzrosła o 86,01% w porównaniu do roku poprzedniego.

Średnia długość grupowych spotkań biznesowych w Krakowie w 2024 roku wyniosła 1,87 dnia. Targi/wystawy trwały najdłużej – ponad 3 dni. Konferencje/kongresy trwały średnio 1,83 dnia. Co ciekawe, obiekty hotelowe stały się głównymi gospodarzami, goszcząc aż 70% wszystkich zarejestrowanych wydarzeń.

Pełna treść raportu „Branża spotkań w Krakowie 2024” dostępna tutaj >>>

Raport GDS Index

Kraków, pierwsze polskie miasto, które dołączyło do GDS Index, awansował na 53. miejsce w 9. edycji raportu opublikowanego w 2025 roku. Raport pt. „Shifting Tides” analizuje działania z zakresu zrównoważonego rozwoju prowadzone przez 81. destynacji z całego świata.

Co szczególnie cieszy, nasze miasto znalazło się na podium w kategorii „Most Improved Destinations”, zajmując 2. miejsce wśród miast, które w największym stopniu poprawiły swój wynik. W tym roku Kraków osiągnął wynik 62,2%, co oznacza wzrost aż o 12,9 punktu procentowego w porównaniu z 2024 r. (49,3%). Dzięki temu miasto przesunęło się o 19 pozycji w górę – z 72. na 53. miejsce.

Ocena dokonywana jest w oparciu o 76 wskaźników w czterech obszarach: zarządzanie destynacją, dostawcy turystyczni, aspekty społeczne oraz środowiskowe. Gdzie zatem odnotowano największe postępy w Krakowie?

Obszarami, które wymagają pracy, są przede wszystkim usługodawcy działający w sektorze turystyki, w tym hotele czy agencje. Kluczowym czynnikiem dalszych sukcesów będzie dalsza certyfikacja – zarówno hoteli, obiektów konferencyjnych, atrakcji turystycznych, jak i agencji PCO/DMC oraz lotniska. Pomimo wzrostu o 24,8 p.p. sektor ten osiągnął ogólną ocenę na dość niskim poziomie, to obszar, w których Kraków ma jeszcze wiele do zrobienia, ale równocześnie dysponuje ogromnym potencjałem.

Oprócz Krakowa w rankingu znalazły się także inne polskie miasta: Gdańsk, Wrocław i Szczecin. Szczególne wyróżnienie przypadło Szczecinowi, który w dniach 16–18 czerwca 2026 r. będzie gospodarzem prestiżowego wydarzenia GDS-Forum & Impact Day, poświęconemu turystyce regeneracyjnej i zrównoważonemu rozwojowi branży MICE.

Wsparcie wydarzeń

Pierwsza połowa mijającego roku upłynęła pod znakiem wsparcia wydarzeń organizowanych w związku z polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej. Do czerwca 2025 zespół Kraków Convention Bureau zaangażował się w 18. wydarzeń organizowanych pod szyldem prezydencji, w tym m.in. konferencję „Rozwój po europejsku. Jaka polityka rozwoju dla bezpiecznej, odpornej i globalnie konkurencyjnej Unii Europejskiej?” (wraz z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej), Forum Jednolitego Rynku (z  Ministerstwem Rozwoju i Technologii) czy Europejskie Dni Innowacji Obronnych. Kulminacją prezydencji było VI Forum Miast, współorganizowane przez Komisję Europejską (DG REGIO), Europejską Inicjatywę Miejską (EUI) oraz Miasto Kraków. VI Forum Miast skierowane było do decydentów, praktyków miejskich, urzędników oraz osób promujących zrównoważony rozwój miast. Wydarzenie obejmowało debaty na wysokim szczeblu, interaktywne warsztaty oraz wizyty projektowe prezentujące zrównoważone planowanie i rozwój urbanistyczny.

Włączenie się  w współorganizację wydarzeń prezydencji stało się znakomitą okazją do promocji Miasta Krakowa — jako miejsca dynamicznego, otwartego na innowacje, dialog międzysektorowy oraz rozwój nauki i kultury. Obecność przedstawicieli różnych środowisk, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, pozwoliła zaprezentować Kraków jako miasto o bogatej tradycji, a jednocześnie nowoczesne i aktywnie uczestniczące w kreowaniu przyszłości. Wspólna organizacja wydarzeń prezydencji  była nie tylko sukcesem logistycznym, ale również ważnym krokiem w budowaniu pozytywnego wizerunku miasta na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Dodatkowo zespół Kraków Convention Bureau włączył się w organizację takich wydarzeń jak: ENETS Conference for the Diagnosis and Treatment of Neuroendocrine Tumor Disease, Invest Cuffs, 76. World News Media Congress 2025, MIRCIM, 5. International Conference of the Society for Interdisciplinary Placebo Studies (SIPS), Marie Curie Alumni Association (MCAA) Annual Conference, European Association of Neurosurgical Societies Training SPINE Course, SIE Soroptimist International of Europe Congress, World Conference on Explosives and Blasting EFEE, 23rd International Oral History Conference IOHA; 68. International Police Association Congress IPA, ENVIRA 8 International Conference on Environmental Radioactivity, iwCLL International Workshop on Chronic Lymphocytic Leukemia, XXIII Congress of International Associaton for the History of Religion (IAHR), European Dry Eye Society EuDEC oraz 100. Jubileuszowy Kongres EOS European Orthodontic Society

Łącznie objęto wsparciem 65 wydarzeń, ponadto do Biura Kongresów wpłynęło 165 zapytań związanych z organizacją wydarzeń  w Krakowie.

Targi, wizyty inspekcyjne

Udział w targach turystyki biznesowej jest ważnym elementem działań Biura Kongresów ze względu na konsekwentną zagraniczną promocję Krakowa w zakresie turystyki konferencyjnej - targi dają możliwość prezentacji kompleksowej oferty krakowskiej branży turystyki biznesowej na rynkach zagranicznych.

W 2025 roku przedstawiciele Kraków Convention Bureau wzięli udział we flagowych wydarzeniach  IMEX Frankfurt i Las Vegas oraz IBTM Barcelona, a także bardziej kameralnych spotkaniach B2B jak Europe Congress czy The Meetings Space. Łącznie podczas 9 wydarzeń MICE zrealizowano  325 spotkań w formule B2B. Dodatkowo przedstawiciele Convention Bureau uczestniczyli w spotkaniach zorganizowanych przez stowarzyszenie ICCA – dorocznym kongresie stowarzyszenia w Porto oraz spotkaniu oddziału Europy Środkowo-Wschodniej ICCA CEC w Poznaniu.

W związku z przygotowaniem lub pozyskiwaniem kongresów na przyszłe lata współorganizowaliśmy niemal 30 wizyt dla planistów kongresów, w tym m.in. Intele Travel, Cities Forum, WordCamp Europe, Europhyton Society, Haca Studio, Oligonucleotide Therapeutics Society OTS, European Plastics Distributors Association EPDA 2026, European Academy of Paediatric Dentistry EAPD, European Society of Physical and Rehabilitation Medicine ESPRM, Pain and Spine Intervention Society (IPSIS).

Część wizyt była bezpośrednim rezultatem rozmów przeprowadzonych na przestrzeni kilku ostatnich lat podczas targów i spotkań b2b.

Współorganizowaliśmy również fam tripy dla profesjonalnych organizatorów konferencji i kongresów
z USA (wraz z z Zagranicznym Ośrodkiem Polskiej Organizacji Turystycznej w Chicago) , Japonii (wspólnie z PLL LOT), Hiszpanii (z Zagranicznym Ośrodkiem Polskiej Organizacji Turystycznej w Madrycie), współpracowaliśmy również ze Stowarzyszeniem Branży Eventowej.

W 2025 roku mieliśmy wyjątkową przyjemność gościć w Krakowie członków Congress Network Finland – 22 przedstawicieli fińskiej branży MICE. Podczas corocznej podróży, tzw. „brenchmarking trip” goście mieli możliwość zapoznania się z kluczowymi krakowskimi obiektami konferencyjnymi. Dodatkowo zorganizowane zostało spotkanie networkingowe – łączące Congress Network Finland i Kraków Network. Wydarzenie to to było unikalną okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy liderami sektora MICE z Polski i Finlandii. Panel został zaplanowany tak, aby członkowie Kraków Network mogli skorzystać i zainspirować się zaawansowanymi / imponującymi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju prowadzonymi przez fińską branżę MICE.

Współpraca z branżą

Projekt Kraków Network, pierwotnie rozwijany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, a następnie spółkę Kraków5020, został w 2025 roku przekazany do struktur Urzędu Miasta Krakowa. Obecnie funkcjonuje w ramach Wydziału ds. Turystyki, w Biurze Kongresów pod nowym szyldem Kraków Network 2.0.

Projekt Kraków Network 2.0 w dalszym ciągu koncentruje się na budowaniu zintegrowanej społeczności podmiotów z sektora MICE, które poprzez współpracę dążą do zwiększenia liczby wydarzeń biznesowych i naukowych odbywających się w Krakowie. W roku 2025 członkowie spotkali się dwukrotnie – debatując m.in. na temat oferty premium w Krakowie.

Społeczność Krakow Network 2.0 dynamicznie się rozwija – na LinkedIn profil obserwuje ju Część wizyt jest bezpośrednim rezultatem rozmów przeprowadzonych na targach i spotkaniach b2b. ż ponad 650 osób, na Facebooku społeczność liczy  ponad 630 obserwujących.

Aby jeszcze bardziej zintegrować lokalną branżę zainaugurowano cykl spotkańOtwarta Bracka”. Wyjątkowa inicjatywa, skierowana do wszystkich przedstawicieli branży turystycznej, to nowa przestrzeń rozmów, wymiany doświadczeń i wspólnego budowania przyszłości turystyki w naszym mieście. „Otwarta Bracka” to zaproszenie do rozmowy, wymiany pomysłów i wspólnego poszukiwania rozwiązań, które pomogą rozwijać odpowiedzialną, zrównoważoną i nowoczesną turystykę. Kolejne spotkania już od stycznia na Brackiej 10, w siedzibie Wydziału ds. Turystyki.

Kraków w rankingach

Raport ICCA Globe Watch: Business Analytics 2024 ponownie potwierdził rosnącą pozycję Krakowa w globalnej branży spotkań i wydarzeń. Miasto zajęło 42. miejsce na świecie, ex aequo z Edynburgiem i Kioto, organizując 49 międzynarodowych spotkań stowarzyszeń.

W rankingu miast europejskich Kraków zajął wysokie 26. miejsce. Również Polska jako kraj wypadła dobrze w zestawieniu – 191 wydarzenia pozwoliły na zajęcie 19. miejsca w globalnym rankingu państw.

Zgodnie z najnowszym raportem Union of International Associations (UIA) – International Meetings Statistics Report 2024, Kraków zajął 31. miejscu na świecie, goszcząc aż 55 wydarzeń stowarzyszeniowych. W porównaniu do roku poprzedniego to wzrost o 11 pozycji i 23 spotkania więcej – rezultat dynamicznego rozwoju sektora MICE w mieście. Kraków został tym samym najwyżej sklasyfikowanym polskim miastem w zestawieniu UIA 2024. Nasz kraj zajął 21. miejsce na świecie pod względem liczby spotkań międzynarodowych stowarzyszeń. To kolejny rok, w którym za równo Kraków, jak  Polska utrzymują się w czołówce, potwierdzając rosnącą atrakcyjność dla organizatorów kongresów, konferencji i wydarzeń międzynarodowych.

Działania promocyjne

Prowadzimy aktywne działania w mediach społecznościowych, obejmujące LinkedIn, Facebook, Instagram oraz stronę internetową www.convention.krakow.pl.

W ramach naszych działań tylko w 2025 roku opublikowaliśmy pięć wywiadów z cyklu “Wide Open for Sustainable Meetings” z przedstawicielami branży: PURO Hotels w Krakowie, Radisson Blu oraz Park Inn by Radisson, Grand Ascot Hotel, Muzeum Obwarzanka oraz Mercure Kraków Stare Miasto.

Łączne zasięgi naszych publikacji w 2025 roku przekroczyły 250 tys. wyświetleń, a na wszystkich platformach opublikowaliśmy już ponad 700 materiałów. Każdego miesiąca wysyłamy newsletter, a nasze społeczności stale rosną – na LinkedIn obserwuje nas już ponad 1300 osób, a na Facebooku ponad 4300 obserwujących. Rekordowy post w 2025 roku miał 3 728 wyświetleń!

Dysponujemy również stale rozwijaną bazą odbiorców newslettera – zachęcamy do dołączenia, aby być na bieżąco z najważniejszymi informacjami branżowymi i aktualnościami z Krakowa.