Unia Europejska
O Nas rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Rok 2021 – nowe realia, nowe wyzwania

Nowe realia – „oswojenie” pandemii

Krakowska branża spotkań mimo trudnej sytuacji dostosowała się do realiów, organizując wydarzenia online oraz hybrydowe. Jednak zarówno organizatorzy spotkań, świat akademicki, jak i uczestniczy kongresów, konferencji i szkoleń zgodnie potwierdzają, że chcą powrotu do spotkań „na żywo”. Pandemia, new reality i życie toczące się w sieci pokazały, jak istotne w przemyśle spotkań są – spotkania i ludzie.

Obserwujemy rosnące zainteresowanie organizacją spotkań biznesowych w przyszłym roku oraz w kolejnych latach. Z racji pandemii wiele wydarzeń odwołano lub przełożono, niemniej sytuacja wydaje się stabilizować, zaś organizatorzy szukają nowych destynacji.

Liczymy, że międzynarodowe regulacje dotyczące przekraczania granic, zwłaszcza między kontynentami, szybkość procesu szczepień przeciw COVID-19, czy też precyzyjne zapisy dotyczące bezpieczeństwa sanitarnego, będą sprzyjać organizacji wydarzeń w naszym mieście.

Wakacyjna odwilż

Zgodnie z decyzją Ministra Zdrowia dopiero od 6 czerwca br. zezwolono na organizację targów, konferencji i kongresów, tak więc przy zachowaniu zalecanych ograniczeń możliwe było ponowne planowanie spotkań biznesowych. Tym większa była więc satysfakcja, że w tym trudnym czasie Kraków może znowu gościć uczestników dużych międzynarodowych wydarzeń.

W Centrum Kongresowym ICE Kraków w dniach 10-12 lipca odbył się największy hybrydowy Kongres Alergologii i Immunologii Klinicznej. Nowy, dynamiczny format umożliwił osobisty w kongresie udział w naszym mieście lub uczestnictwo online poprzez innowacyjną,  interaktywną platformę cyfrową EAACI Congress & Events. Według deklaracji organizatora do Krakowa przybyło 1100 uczestników, zaś w sesjach on-line uczestniczyło 6500 osób. Program spotkania został opracowany przez komitet naukowy EAACI, przy współpracy hiszpańskich i polskich ekspertów. Przygotowano ponad 40 sesji w różnych formatach oraz dodatkowo 6 sympozjów plenarnych.

W sierpniu zorganizowano XX Międzynarodowy Zjazd Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii. Organizatorzy przygotowali trzy aktywne dni obrad, goszczono 120 wykładowców i prowadzących sesje z kraju i zagranicy oraz ponad 700 delegatów. W programie zawarto 40 sesji plenarnych, ponad 40 sesji edukacyjnych, firmowych, spotkań z ekspertami oraz warsztatów.

Również w sierpniu w ICE Kraków odbyła się konferencja Devoxx Poland 2021. W konferencji wzięło udział 2700 ‘Devoxxian’ z 20 różnych krajów, włączając w to ponad 100 prelegentów oraz 600 000 deweloperów, łączących się online. W dniach 20-21 września w EXPO Kraków zorganizowano DesignWays Conf - dwudniową konferencję stworzoną przez społeczność designerów dla designerów. Podczas wydarzenia zaawansowani i początkujący projektanci otrzymali dużo praktycznej wiedzy oraz inspiracji do rozwoju w ramach pięciu ścieżek tematycznych: #MissingPuzzle, Product Design, Design to Business, Research & Discovery, Design Processes.

Kilka wydarzeń odbyło się w formule on line jak 11th International Conference on Advanced Vibrational Spectroscopy (ICAVS 11), 4. Międzynarodowa Konferencja KLOS (Krakow-Lublin Ophthalmology Summit) czy CLICK-WATCH-TALK KOMPOZYT-EXPO® 3.0 – trzecie wirtualne spotkanie branży materiałów kompozytowych

Targowa jesień

Począwszy od września zorganizowano kilka imprez targowych, co jest dobrym znakiem po wielu miesiącach zamknięcia branży, tym bardziej, że Hala EXPO Kraków do 31 maja funkcjonowała jako szpital czasowy.

Jesienny kalendarz Targów w Krakowie obfitował w spotkania przygotowane z myślą o przedstawicielach różnych branż. Wśród nich znalazły się cenione od lat Targi Książki w Krakowie, które w październiku zgromadziły 241 wystawców, 300 autorów oraz prawie 25 tysięcy odwiedzających.

We wrześniu miały miejsce Targi Domów i Mieszkań, gdzie uczestnicy zapoznali się z ofertą większości krakowskich deweloperów, ale również agencji nieruchomości, banków i pośredników finansowych, producentów materiałów wykończeniowych, mebli i AGD czy projektantów wnętrz.  Zorganizowano także Targi i Kongres LNE, skupiające ekspertów i wystawców branży beauty oraz tragi Reha INNOVATIONS Fizjoterapia. Nowoczesna diagnostyka. Odnowa biologiczna, gdzie poruszono tematy związane z wykorzystaniem nowych technologii w służbie człowiekowi, w tym przy kompleksowej rehabilitacji w dobie pandemii COVID-19.

Po blisko dwóch latach przerwy powróciły 28. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA®, 19. Targi Artykułów Spożywczych i Napojów dla Gastronomii GASTROFOOD® oraz 18. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO®. W targach udział wzięło 233 wystawców m.in. z Czech, Francji, Gruzji, Kosowa, Polski, Portugalii, Turcji, Węgier, Włoch, Słowenii.
TUNING SHOW EXPO – to kolejna impreza, na którą fanom  4 kółek przyszło czekać 2 lata. Mogli oni obejrzeć 300 zmodyfikowanych samochodów, spotkać gwiazdy motosportu, sprawdzić swoje umiejętności rajdowe na symulatorach oraz odbyć lot helikopterem.

Niestety międzynarodowe targi przemysłowe przeniesione zostały na 2022 rok. Ze względu na utrzymujące się obostrzenia w podróżowaniu dopiero w przyszłym roku odbędą się popularne 13. Międzynarodowe Targi Obróbki, Magazynowania i Transportu Materiałów Sypkich i Masowych SYMAS®, 13. Międzynarodowe Targi Utrzymania Ruchu, Planowania i Optymalizacji Produkcji MAINTENANCE oraz 5. Międzynarodowe Targi Elementów Złącznych i Technik Łączenia FASTENER POLAND.

61. Kongres ICCA w Krakowie – międzynarodowy sukces

Niewątpliwym sukcesem jest  pozyskanie przez miasto  61. Kongresu ICCA. To jedno z najważniejszych wydarzeń MICE na świecie, które zgromadzi w 2022 roku około tysiąca najbardziej doświadczonych specjalistów w zakresie organizowania międzynarodowych konferencji i kongresów: destynacji, obiektów, firm PCO i stowarzyszeń.

Mamy ogromną nadzieję, że wydarzenie, które po raz pierwszy będzie gościło w Polsce, przyczyni się do rozwoju i konsolidacji lokalnego i krajowego środowiska związanego z MICE oraz będzie doskonałą okazją do promocji Krakowa i Polski. Proces wyboru miasta-gospodarza był wieloetapowy i szczegółowy, o kongres walczyliśmy bowiem od wiosny 2020. Samo opracowanie i złożenie oferty miasta w czasach tzw. new reality było ogromnym wyzwaniem.

Również w przyszłym roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędą się m.in 28. Kongres Europejskiego Stowarzyszenia Chirurgii Endoskopowej EAES, European Veterinary Dental Forum ECVD, International Powertrains, Fuels & Lubricants (PF&L) Meeting, Tissue Engineering and Regenerative Medicine International Society (TERMIS) European Chapter Conference 2022 oraz cykliczne krakowskie kongresy jak Miasta Historyczne 3.0 oraz OEES Open Eyes Economy Summit. Przy udziale Kraków Convention Bureau udało się także pozyskać 12th UENPS Congress of Union of European Neonatal & Perinatal Socities.

Konsekwentne pozyskiwanie wydarzeń – nawet na lata 2028

Kraków stara  o pozyskanie kilku ważnych wydarzeń, co do których decyzje organizatorów dopiero zapadną. Są to m.in. kongres European Society of Regional Anaesthesia and Pain Therapy (ESRA) na 2024 rok, konwencja Rotary International planowana na 2028, która daje możliwość spotkania ponad 20 000 członkom klubu z całego świata, czy spotkanie przedstawicieli stowarzyszenia Union of International Associations (UIA) w roku 2024 lub 2026. Na 2023 rok potwierdzona jest organizacja Zgromadzenia Ogólnego Federacji Luteran czy Kongres Europejskiego Towarzystwa Ortopedii Dziecięcej EPOS.

Marketing i komunikacja

Warto zwrócić także uwagę na działania promocyjne podejmowane przez Kraków Convention Bureautj. wdrożenie nowej strategii komunikacji, której narracja oparta jest o mocne strony i zasoby miasta takie jak: branża IT, medycyna, energia zrównoważona, uczelnie krakowskie, osiągnięcia lokalnych naukowców, profesorów, lekarzy oraz ponadczasowe dziedzictwo i kulturę. Podkreślane są atuty, którew mniejszym stopniu „ucierpiały” przez COVID, stanowią swoisty genius loci miasta. Głównym celem komunikacji jest budowanie obrazu Krakowa jako The Host City - gotowego na to, by organizować w nim międzynarodowe kongresy, pokazanie, że czeka tu na organizatora merytoryczny partner oraz profesjonalne zaplecze. Miasta nowoczesnego, z zapleczem technicznym i technologicznym, które patrzy w przyszłość, zna swoje walory i czerpie z wielowiekowego dziedzictwa. Promocja realizowana jest poprzez dostępne media społecznościowe KCB – Facebook, Instagram, LinkedInn, YouTube oraz stronę www.convention.krakow.pl oraz Newslettera.

Kraków na trwałe wpisał się w mapę polskiego, europejskiego i światowego przemysłu spotkań, będąc gospodarzem znaczących kongresów z różnych dziedzin nauki, festiwali, prestiżowych wydarzeń sportowych. I tę pozycję w długofalowej strategii działań i promocji należy utrzymać.

Projektu partnerski „ Małopolska-cel podróży” – szansa na międzynarodową promocję

W latach 2021-22 Wydział ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa wspólnie z Samorządem Województwa Małopolskiego
i Małopolską Organizacją Turystyczną (lider projektu) realizuje projekt w  formule partnerskiej dotyczący promocji turystycznej Krakowa i Małopolski na wybranych rynkach zagranicznych. Celem projektu jest odbudowa przyjazdów turystycznych do Krakowa i  regionu do stanu sprzed epidemii COVID-19 poprzez prowadzenie kampanii promocyjno-informacyjnych w Internecie i w mediach społecznościowych. Planowany budżet całego projektu wyniesie 8 mln zł i pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego w ramach dofinansowania projektów nadzwyczajnych, mających na celu przeciwdziałanie skutkom Covid-19. Realizacja części dotyczącej promocji turystyki biznesowej leży po stronie Kraków Convention Bureau. Przygotowanie kampanii, opracowanie jej części merytorycznej i strategicznej trwa, zaś sama kampania zostanie zrealizowana
w roku 2022.

Promocja B2B

Po długiej przerwie udało się także promować miasto podczas targów i spotkań biznesowych, takich  jak IBTM Barcelona, The Meetings Space, M&I Forum czy na zorganizowanych przez Polską Organizację Turystyczną spotkaniach z niemieckimi hosted buyers MICE By Melody.  Wydarzenia te konsekwentnie budują markę miasta organizatora międzynarodowych wydarzeń, a w długofalowej polityce rozwoju turystyki poszerzają obszar promocji wykraczając poza aspekty stricte turystyczne.

Dodatkowo, w dniach 24-26 czerwca w famtripie zorganizowanym przez Poland Convention Bureau oraz Kraków Convention Bureau we współpracy z lokalnymi partnerami, wzięli udział organizatorzy podróży motywacyjnych zrzeszeni w Site Poland. Wizyta miała na celu zaprezentowanie potencjału miasta oraz jego doświadczenie w taki sposób, by zainspirować do tworzenia kreatywnych programów incentive w Krakowie. Zrzeszeni w stowarzyszeniu profesjonalni organizatorzy wydarzeń motywacyjnych zapoznali się z bogata ofertą kongresową i turystyczną naszego miasta. 

Projekt KRAKÓW NETWORK – silny głos krakowskiej branży

Integracji branży sprzyjają inicjatywy podjęte wokół Kraków Network. Powołany z inicjatywy KBF – operatora ICE Kraków projekt KRAKÓW NETWORK ma na celu rozwój spójnej grupy podmiotów należących do branży MICE, która dzięki wzajemnym relacjom dąży do zwiększenia liczby wydarzeń biznesowych i naukowych organizowanych w Krakowie.

W ubiegłym roku wspólnymi siłami opracowano dokument „Bezpieczeństwo eventów po pandemii”, zaś sukcesem grupy w tym roku jest niewątpliwie Protokół KRAKÓW NETWORK – wypracowana przez przedstawicieli krakowskiej branży MICE strategia działania w postpandemicznej rzeczywistości. Protokół KRAKÓW NETWORK, zainspirowany Protokołem z Kaohsiung ICCA, to zbiór dobrych praktyk i rekomendacji dostosowanych do nowej, postpandemicznej rzeczywistości, określający listę kluczowych strategii, które umożliwią dalszy rozwój przemysłu spotkań i wydarzeń, będący wstępem do wspólnej strategii na lata 2021–2023.

Protokół KRAKÓW NETWORK został zwycięzcą dwóch kategorii w prestiżowym konkursie ICCA Best Marketing Award 2021. Nagroda przyznawana jest od 1997 roku przez członków stowarzyszenia z branży MICE za szczególne osiągnięcia w dziedzinie marketingu miasta, regionu lub produktu.

Turystyka biznesowa – kluczowy obszar

Warto podkreślić, że konsekwentny rozwój przemysłu spotkań jest bardzo ważny dla gospodarki naszego miasta. Uchwalona w marcu tego roku „Polityka zrównoważonej turystyki Krakowa na lata 2021 – 2028” definiuje turystykę biznesową jako jeden ze strategicznych, kluczowych obszarów.

Analiza przeprowadzona na potrzeby ww. dokumentu potwierdziła, że kongresy i konferencje należą do produktów, które posiadają największe wartości pod względem konkurencyjności i atrakcyjności. Cytując zapisy Polityki: Organizacja wydarzeń kongresowych stanowi strategiczny rynek rozwoju ze względu na  transfer wiedzy oraz wskaźnik dochodowości i kwalifikację uczestników do segmentu premium poprzez wyższy poziom wydatków  (ponad trzykrotnie większe pieniądze zostawia w mieście turysta biznesowy). Powoduje ona również rozproszenie turystów zarówno w czasie – najbardziej popularne miesiące kongresowe to późna wiosna i jesień, nie wakacje – jak też w przestrzeni, gdyż obiekty kongresowe takie jak ICE Kraków, TAURON Arena czy hala EXPO Kraków znajdują się poza ścisłym centrum miasta.

Autor: Monika Popiołek

pokaż metkę
Autor: Monika Popiołek
Osoba publikująca: Małgorzata Rajwa
Podmiot publikujący: Biuro Kongresów
Data publikacji: 2021-12-21
Data aktualizacji: 2021-12-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź