Kontynuacja badania UIA „Wpływ COVID-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”
Ukazała się aktualizacja badania UIA 2022 – „Wpływ COVID-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”, która jest próbą określenia zmian w podejściu stowarzyszeń do planowania i organizacji międzynarodowych wydarzeń: zmiany w ich potrzebach, oczekiwaniach i podejściu technologicznym.
Artykuł został przygotowany przez Anetę Książek - Główną Specjalistkę Poland Convention Bureau POT. #KonkretyAnety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek. Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc).
Pandemia COVID-19 wywarła ogromny wpływ na światową branżę turystyczną i przemysł spotkań oraz na zachowanie międzynarodowych stowarzyszeń względem organizowanych spotkań i wydarzeń. Badanie tego wpływu i ustalenie jego konsekwencji było przedmiotem specjalnego badania, które przeprowadził instytut badawczy - Union of International Associations (UIA) w 2021 roku.
Tym razem z punktu widzenia współpracy stowarzyszenia z miejscem docelowym postanowiłam przeanalizować raport UIA z 2022 roku w szczególności doświadczenia ze współpracy z Convention Bureaux i porównać czy sytuacja się poprawiła czy też została na poziomie z 2021.
Pytanie dotyczyło doświadczeń ze współpracy z convention bureaux w ostatnich 5 latach. Oto kilka istotnych danych z badania:
- o 5 punktów procentowych poprawiła się znajomość darmowych usług oferowanych przez CVB (z 38 proc. do 33 proc. w 2022)
- nieznacznie więcej stowarzyszeń w ciągu ostatnich 5 lat konsultowało swoje spotkania z CVB (z 13 proc. na 14 proc w 2022)
- więcej też deklaruje (obecnie 9 proc., w 2021 – 7 proc.), iż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości skonsultują się z CVB
- tylko 3 proc. (z 5 proc. w 2021) otrzymało pomoc w przygotowania budżetu swojego spotkania
- o połowę – do 8 proc. wzrosła pomoc CVB w przygotowaniu oferty (bid), 9 proc. otrzymało pomoc w znalezieniu dostawców lub miejsca na swoje spotkanie (spotkania)
- tylko 4 proc. stowarzyszeń przyznało się, iż otrzymało pomoc finansową od CVB na swoje spotkanie (spadek o 1 proc. w stosunku do roku 2021)
- 2 proc. convention bureaux udzieliły wsparcia technicznego dla spotkań wirtualnych/hybrydowych
Zdobywanie konferencji i kongresów nigdy nie było łatwe, a w nowej rzeczywistości stało się jeszcze trudniejsze. Wniosek nasuwa się sam: jeśli chcemy, aby stowarzyszenia lokowały więcej swoich spotkań w naszych destynacjach, to musimy zwiększyć naszą aktywność promocyjną i docierać z podstawową informacją do członków stowarzyszeń czy też Ambasadorów Kongresów.
Czy coś się jednak zmieniło? Czy CVB nadal są potrzebne?
Różnice w odpowiedziach są krzepiące – wzrasta rola convention bureaux w przygotowaniu oferty a stowarzyszenia coraz bardziej są zainteresowane odbywaniem konsultacji z reprezentantami destynacji, również poszukując najlepszego sposobu na pozostawienie w miejscu realizacji dobrego śladu - dziedzictwa (legacy). Wzajemne oddziaływanie na siebie wydarzenia i miasta skutkuje „impactem”, którego nie postrzegamy wyłącznie w kontekście wymiaru ekonomicznego, ale szerzej: jako efekt organizacji eventu czy spotkania, zmieniający destynację, w której realizowany jest dany projekt. Może on wpływać na podejście miejscowych decydentów, a także inspirować lokalne społeczności w niemal każdej dziedzinie ludzkiej działalności.
Oczekiwania stowarzyszeń w ramach współpracy z convention bureaux:
Respondenci w swoich odpowiedziach wskazali kilka głównych obszarów wparcia (merytoryczne, finansowe i promocyjne) jakiego oczekują od miejskich, regionalnych czy krajowych convention bureaux. Odpowiedzi nieznacznie się różnią w porównaniu do 2021 roku.
16 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu odpowiedniego miejsca na spotkanie
15 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu zakwaterowania (udzielanie wskazówek/doradztw przy wyborze hotelu)
14 proc. oczekuje pomocy w uzyskaniu dotacji od miasta-gospodarza (o 1 proc. więcej niż w 2021)
12 proc. oczekuje na wsparcie techniczne dla spotkań wirtualnych/hybrydowych (o 1 proc. mniej niż w 2021)
11 proc. oczekuje pomocy finansowej
10 proc. oczekuje pomocy w planowaniu i organizacji inspekcji na miejscu (o 1 proc. mniej niż w 2021)
9 proc. oczekuje pomocy w promocji i znalezienia potencjalnych uczestników ( o 1 proc. więcej niż w 2021)
4 proc. oczekuje sugestii w sprawie możliwych pomysłów na tzw. legacy/dziedzictwo, które dane wydarzenie pozostawia po sobie w miejscu realizacji (o 1 proc. więcej niż w 2021)
Kluczowe czynniki organizacji wydarzeń na żywo w centrum konferencyjnym lub innym miejscu spotkań wg. stowarzyszeń to:
- 1. Forma spotkania:
Możliwość zdalnego oglądania przemówień i wydarzeń (nawet jeśli nie jest to wydarzenie hybrydowe)
Osobiście tylko wtedy, gdy nie ma możliwości, aby spotkanie odbyło się wirtualnie
Miejsce musi obsługiwać wydarzenia hybrydowe
- 2. Logistyka podróży i delegatów: odpowiedzi tutaj wskazywały na bieżące wyzwania związane z ułatwieniem delegatom osobistego uczestnictwa, obawy dotyczące wpływu na klimat, a także radzenie sobie z zakłóceniami w podróżach lotniczych i światowej gospodarce:
Łatwość wymagań dotyczących wizy / podróży
Łatwy dostęp do lotniska
Łatwy dojazd samolotem, pociągiem
Bliskość lokalizacji członków
Transport publiczny w okolicy
- 3. Opcje dotyczące zdrowia / bezpieczeństwa / miejsca: oczywiście, ponieważ pandemia się nie zakończyła, istnieją obawy dotyczące bezpieczeństwa / zdrowia uczestników oraz odpowiedniego komunikowania takich środków:
Dbanie o higienę / kontrole pandemiczne
Wentylacja / przepływ powietrza
Protokoły BHP
Przestrzeń dla zachowania dystansu społecznego
Rozpowszechnienie pandemii w mieście/regionie
- 4. Przestronne sale konferencyjne / miejsca spotkań:
Wystarczająca prywatność – brak dzielenia przestrzeni z innymi grupami
Skala przestrzeni – tj. czy bylibyśmy jedynymi najemcami czy też inne spotkania odbywałyby się w tym samym czasie
Przestrzeń plenarna z konfigurowalnymi obszarami do wydzielenia / małych grup
- 5. Anulowanie / redukcja ryzyka / warunki / umowy:
Gotowość obiektu do współpracy w celu zmniejszenia ryzyka
Zasady anulowania / elastyczność
Jasne warunki umowy, w tym dotyczące siły wyższej
Żadnych ukrytych opłat / kosztów
- 6. Współpraca lokalnych partnerów / stowarzyszeń / branży w planowaniu spotkań:
Zawsze współpracujemy z jednym z naszych członków
Kluczowa jest motywacja ich zespołu, a także lokalne/regionalne/krajowe fundusze, które gospodarz może znaleźć
Wsparcie lokalnych współorganizatorów
- 7. Cena / koszty:
Wsparcie finansowe / finansowanie imprezy
Przystępność / koszty / ceny (miejsce i zakwaterowanie)
- 8. Łączność internetowa:
Możliwości technologiczne (np. szybki internet na potrzeby wydarzeń hybrydowych)
Możliwość Wi-Fi. Łączność z Internetem. Szybkość transmisji danych
Bezpłatna łączność na miejscu i w hotelach dla uczestników
- 9. Infrastruktura tłumaczeniowa: wsparcie dla kwestii tłumaczeniowych / językowych
- 10. Środowisko turystyczne / zainteresowania: niektórzy respondenci za ważne uważają możliwość spędzenia czasu poza spotkaniami i odkrywanie turystycznie miejsca docelowego
- 11. Catering: Zarówno na miejscu, jak i opcje lokalne / zewnętrzne; obawy dotyczące dostępności, jakości i preferencji żywieniowych
- 12. Dostępność dla osób niepełnosprawnych: zarówno na miejscu, jak i w hotelach
- 13. Lokalny / osobisty personel pomocniczy: w kilku odpowiedziach wspomniano o potrzebie specjalnych kontaktów na miejscu
- 14. Płatność przelewem bankowym
- 15. Bezpieczeństwo fizyczne / ochrona
Kluczowe czynniki dla podróży na krajowe lub międzynarodowe spotkanie wskazane przez stowarzyszenia w ankiecie w 2022 roku to:
- 1. Linie lotnicze / lotniska / loty:
Dostępne loty
Loty przylatujące na czas
Dobra obsługa na lotniskach
Brak zakazów / ograniczeń w podróżowaniu
Bezpośrednie loty
Koszt przelotu
Elastyczność odwołań lotów
- 2. Podróż pociągiem:
Czyste pociągi
Dostęp do pociągów IC w Europie
Dostępność miasta
- 3. Komunikacja lokalna / połączenia:
Miejsce w pobliżu punktów przylotu (lotnisko / dworzec kolejowy)
Dostępność / Dostępność obiektu transportem lokalnym
Hotele w pobliżu miejsca konferencji
- 4. Pandemia - trwa:
Polityka wizowa i COVID-19
Jasne wytyczne dotyczące ograniczeń związanych z COVID-19
Otwarte granice / ograniczenia w podróżowaniu
- 5. Koszty / finanse / wydatki: Elastyczność w zakresie anulowania lub pełnego zwrotu kosztów (podróż / hotel / miejsce)
- 6. Ocena, czy spotkanie twarzą w twarz jest w ogóle konieczne i dotyczy kwestii zrównoważonego rozwoju/klimatu:
Czy potkanie nie może odbyć się wirtualnie? (funkcjonalne alternatywy)
Analiza kosztów i korzyści, w kontekście programów zrównoważonego rozwoju
Czy spełnia nasze cele związane ze zmianą klimatu / redukcją śladu węglowego?
Spotkanie na miejscu musi mieć wartość dodaną w porównaniu do śledzenia go online
- 7. Koszt/rozsądne wydatki na podróż i zakwaterowanie:
Wspieranie członków z krajów o niskich dochodach
Obniżenie kosztów podróży lotniczych
Przywrócenie budżetów na podróż obciętych w czasie pandemii
- 8. Bezpieczeństwo i ochrona / osobista i geopolityczna:
Międzynarodowy wskaźnik zakażeń COVID-19, szczególnie w kraju przyjmującym
Protokoły szczepień/kwarantanny itp. w miejscu docelowym
Bezpieczeństwo / bezpieczeństwo / brak wojny
- 9. Zaangażowany czas / planowanie:
Priorytetowo traktuj krótkie podróże
Mniej dni poza biurem
Odległość - mniej niż osiem godzin podróży
- 10. Elastyczność w opcjach płac: dla uczestników z zagranicy, ponieważ wielu z nich nie posiada kart kredytowych zatwierdzonych do użytku w USA – przyjmujemy gotówkę po przyjeździe na potrzeby rejestracji i pomagamy we współpracy z hotelami w przyjmowaniu płatności gotówką za zakwaterowanie
Jawi nam się destynacja idealna: bezpieczna, łatwo dostępna, bez zbędnych formalności wizowych, z centrum konferencyjnym i hotelami w pobliżu, elastycznymi warunkami finansowania i wsparciem finansowym miasta, prowadząca świadomą politykę zrównoważenia, atrakcyjna turystycznie, rozwinięta technologicznie... #DestinationPoland!
Zobacz listę convention bureaux w Polsce.
Co to jest UIA?
UIA (Union of International Associations) jest instytutem badawczym oraz centrum dokumentacyjnym, który od ponad 100 lat zbiera i przekazuje informacje o rynku międzynarodowych spotkań stowarzyszeń pozarządowych i organizacji międzyrządowych oraz o kierunkach i trendach w jego rozwoju. Partnerem badania „Wpływ COVID-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń” jest Kraków Convention Bureau oraz Polska Organizacja Turystyczna (Poland Convention Bureau), która także jest jedynym członkiem stowarzyszenia UIA z Polski.
Pełny raport można pobrać ze strony UIA.