Rok 2019 w turystyce biznesowej

Rok 2019 upłynął w Krakowie pod znakiem jubileuszy. 5-lecie działalności obchodziły kolejno największa w Polsce hala widowiskowo-sportowa Tauron Arena Kraków, kompleks wystawienniczo-targowy EXPO Kraków oraz ICE Kraków - jedno z najbardziej nowoczesnych centrów kongresowych w Europie. Również Krakow Conevntion Bureau obchodziło swój jubileusz: 15-lecie działalności.

Rok 2019 w turystyce biznesowej
Fot. Grzegorz Podsiadlik

Pięć lat po pojawieniu się na mapie krakowskiego przemysłu spotkań trzech obiektów z zapleczem kongresowo-konferencyjnym obserwujemy zwiększenie ilości dużych eventów w Krakowie, w tym także międzynarodowych kongresów. Bez wątpienia tematem roku było także przyznanie miastu tytułu europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej oraz toczące się debaty na temat turystycznego najmu krótkoterminowego.

5-lecie trzech dużych obiektów

W 2014 roku w Krakowie zostały oddane do użytku Tauron Arena Kraków, Centrum Kongresowe ICE oraz EXPO Kraków. Obiekty te stały się dominującymi graczami na regionalnym i ogólnopolskim rynku organizacji konferencji i tragów. Dzięki nim miasto oferuje możliwość zorganizowania międzynarodowych spotkań, czy dużych wydarzeń motywacyjnych, których wcześniej nie mogło gościć ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury.

Tauron Arena Kraków to największa w Polsce i jedna z największych w Europie hal widowiskowo-sportowych – charakteryzuje ją wielofunkcyjność, różnorodność przestrzeni i funkcjonalność. Od otwarcia odbyło się ponad 700 różnych imprez, w których wzięło udział łącznie ponad 3 mln osób. Na potrzeby branży MICE mogą być dostosowane: Arena Główna, w której organizowane są eventy nawet dla kilkunastu tysięcy osób, Mała Hala (na 1,3 tys. osób), sale konferencyjne (do 200 osób), strefa VIP z 28 lożami, restauracje z widokiem na płytę areny i rozległy teren wokół obiektu.

Cechą wyróżniającą ICE Kraków jest jego lokalizacja oraz pobliska baza hotelowa. Uwagę przyciąga także sama bryła - budynek jest nowoczesny, atrakcyjny wizualnie, wykorzystuje walory miejsca, w którym się znajduje (widok na Wawel i Kazimierz). Można w nim organizować imprezy o różnorodnym charakterze – od kongresów, konferencji przez koncerty, spektakle teatralne, aż po widowiska multimedialne i koncerty. Od inauguracji działalności – w październiku 2014 r. – ICE Kraków odwiedziło już ponad milion gości, biorących udział w blisko 800 wydarzeniach.

W 2019 roku 5-te urodziny obchodziło także EXPO Kraków, wielofunkcyjny obiekt, który z łatwością można dostosować do różnego rodzaju imprez. Przez piąć lat odbyło się tam już blisko 300 targów o szerokiej tematyce, a także kilkadziesiąt kongresów, konferencji, koncertów i innych eventów.

15 lat KCB

Krakow Convention Bureau działa w strukturach Gminy Miejskiej Kraków od 2004 roku. Podstawowym zadaniem KCB jest budowanie marki miasta na arenie polskiej i międzynarodowej, jako destynacji biznesowej. Zespół pracowników od lat uczestniczy w kluczowych wydarzeniach branżowych– targach, spotkaniach stowarzyszeń, branżowych forach i konferencjach. Szczególnie ważny, ze względu na specyfikę Krakowa i jego pozycję jako ośrodka naukowego, jest Program Ambasadorów Kongresów Polskich, który lokalnie, we współpracy ze stowarzyszeniami, jest przez biuro koordynowany. W ubiegłym roku do grona Honorowych Ambasadorów Kongresów Polskich dołączyło 18 nowych, wybitnych osobistości reprezentujących środowisko naukowe i biznesowe, w tym 4 z Krakowa. Od 2004 roku do tej pory tytuł Ambasadora Kongresów otrzymało blisko 250 osób, w tym ponad 50 z Krakowa i Małopolski.

Od piętnastu lat zatem Krakow Convention Bureau jest partnerem łączącym środowisko biznesowe, naukowe z samorządem miasta, oraz bardzo często pierwszym punktem kontaktu dla organizatorów wydarzeń, szczególnie tych międzynarodowych, którzy swoje zainteresowanie kierują ku stolicy Małopolski. Większość dużych kongresów stowarzyszeń realizowanych w mieście odbywa się przy współpracy i wsparciu Biura Kongresów.

Wzrost liczby odwiedzających

W roku 2019 liczba osób odwiedzających Kraków wyniosła ponad 14 mln, z czego 3,3 miliona odwiedzających pochodziło z zagranicy. Jako główny cel przyjazdu do Krakowa badani wskazali tradycyjnie zabytki (30,5%), wypoczynek (18,6%), rozrywkę (8,8%), wizytę u znajomych i krewnych (6,8%), tranzyt (6,7%) oraz cel biznesowy (6,1%). Podczas pobytu w Krakowie w 2019 roku goście wydali 7,5 miliarda zł (bez kosztów dojazdu). To ponad miliard więcej niż w 2018 roku. Dla porównania, w 2004, czyli w roku, kiedy krakowskie Convention Bureau rozpoczynało działalność, liczba osób odwiedzających stolicę Małopolski wyniosła ponad 6,4 mln.

Z rosnącą liczba odwiedzających wiąże się m.in. wyzwanie jakim jest turystyczny najem krótkoterminowy mieszkań i apartamentów zlokalizowanych głównie na terenie centrum. W miastach europejskich, które są popularną destynacją turystyczną, najem krótkoterminowy jest bardzo istotnym czynnikiem mającym wpływ na ich rozwój. Z drugiej strony, mieszkańcy narzekają na wzrost cen nieruchomości oraz najmu. Ze względu na niekorzystne zmiany zachodzące pod wpływem rozwoju tego zjawiska liczba miast angażujących się w debatę stale rośnie;  do Amsterdamu, Barcelony, Berlina, Brukseli, Bordeaux, Krakowa, Paryża, Walencji i Wiednia dołączyły trzy kolejne miasta: Bolonia, Florencja oraz Londyn, aby wspólnie mierzyć się z problemem. Ponieważ po wyborach do Parlamentu Europejskiego aktualnie trwa procedura wyboru nowego komisarza odpowiedzialnego za wspólny rynek europejski, miasta - za pośrednictwem organizacji Eurocities - wystąpiły do komisji konkursowej z inicjatywą, aby jednym z tematów podczas przesłuchania kandydatów na to stanowisko było jego odniesienie się do kwestii turystycznego najmu krótkoterminowego.

Powyższa kwestia utwierdza w przekonaniu jak istotna jest realizacja polityki zrównoważonej turystyki, budowania miasta dla mieszkańców i odwiedzających. Tematy te zostaną poruszone podczas drugiej już edycji konferencji Miasta Historyczne w poszukiwaniu turysty premium organizowanej przez Wydział ds. Turystyki UMK.

Wzrost liczby spotkań

W corocznym raporcie Polskiej Organizacji Turystycznej „Przemysł spotkań w Polsce” odnotowywany jest regularny  wzrost liczby spotkań, . W 2018 roku w Krakowie zarejestrowano 8156 spotkań biznesowych – kongresów, konferencji, wydarzeń korporacyjnych i targów, z czego 5215 to spotkania powyżej 50 uczestników. Udział kongresów i konferencji stanowił 58% wszystkich spotkań w mieście. W wydarzeniach biznesowych w Krakowie w 2018 roku uczestniczyło 1 114 243. osób. Trzeba podkreślić, że wśród uczestników kongresów i konferencji najwięcej osób zgromadziły imprezy o tematyce medycznej (ponad 129 tyś. osób). Przeciętna długość imprez to 1,68 dnia, ale spotkania międzynarodowe trwały dłużej, średnio ponad 2 dni. Dla porównania w 2017 roku w mieście odnotowano 6014 spotkań, a w 2014 – 3976.

W ICCA Statistics Report Country & City Rankings 2018, kluczowym dla branży raporcie, Kraków zajął 45. miejsce w skali świata, zaś 25. w Europie, będąc gospodarzem 53 spotkań stowarzyszeń. Jest to wzrost w porównaniu z rokiem 2017, kiedy to Kraków zajmował 54. miejsce w skali świata, a 27. pośród miast europejskich.

„Warto przypomnieć, że  kongresy i konferencje przynoszą miastu coraz większe korzyści. Potwierdzają to badania wpływu ekonomicznego branży spotkań na gospodarkę Krakowa, które w grudniu 2018 roku przedstawili: Małopolska Organizacja Turystyczna, zespół ekspertów turystyki Krakowa z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Miasto Kraków. Uczestnicy wydarzeń biznesowych wydali łącznie 1,4 miliarda złotych, zaś przemysł spotkań wygenerował blisko 2,2 miliarda złotych PKB, co stanowiło 3,38% PKB całej gospodarki Krakowa za 2018 rok” dodaje Małgorzata Przygórska-Skowron, kierownik Krakow Convention Bureau.

Infrastruktura

Wzrostowi liczby wydarzeń towarzyszą inwestycje w infrastrukturę. Tylko w 2019 roku w Krakowie 2019 roku decyzję zaszeregowującą do odpowiedniego rodzaju i kategorii otrzymało 11 hoteli, w tym dwa pięciogwiazdkowe: Balthazar Design Hotel oraz Bachleda Luxury Hotel Kraków MGallery by Sofitel i 5 czterogwiazdkowych (Metropolo Krakow by Golden Tulip, Plaza Boutique Hotel, Metropolis Design Hotel, Central Palace by Habitan, The Loft Hotel).

W skali piętnastolecia, o którym mówimy, można z perspektywy organizatorów wydarzeń zauważyć wręcz infrastrukturalny skok.        W roku 2004, gdy Krakow Convention zaczęło działać, w mieście funkcjonowały 173 obiekty noclegowe, w tym 83 hotele. Natomiast Raport o stanie miasta 2018, wydany w 2019 roku mówi już o bazie noclegowej liczącej 894 obiekty noclegowe, z czego 168 to hotele. Duża część tej liczby to obiekty, z których korzystają organizatorzy wydarzeń i goście biznesowi.

Na potrzeby odwiedzających stolicę Małopolski systematycznie zwiększana jest liczba połączeń lotniczych. Lotnisko Kraków Airport obsłużyło w 2019 roku ponad 8,4 mln podróżnych, o 1 mln 641 tys. więcej niż w 2018 roku. W aktualnie obowiązującym zimowym rozkładzie lotów 24 przewoźników oferuje ponad 130 regularnych połączeń. Warto przypomnieć, że w maju 2019 w Kraków Airport pojawił się  nowy przewoźnik – Wizz Air.

Eventy w 2019

Wśród kongresów, które odbyły się w 2019 roku w Krakowie warto wspomnieć konferencję stowarzyszenia RNA -  towarzystwa naukowego, którego członkowie zajmują się wspieraniem badań i edukacji w dziedzinie nauki o RNA (kwasie rybonukleinowym).

W czerwcu tego roku odbył się 15. Kongres Organizacji Miast Światowego Dziedzictwa OWHC, podczas którego Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski został wybrany nowym prezydentem stowarzyszenia, a Kraków w Radzie Dyrektorów OWHC Gośćmi byli m. in. Sekretarz Generalny OWHC oraz włodarze kilkudziesięciu miast z całego świata.

Kolejne warte wymienienia wydarzenia biznesowe, które odbyły się w tym roku, to 48. Światowy Kongres Chirurgiczny (WCS) czy FEBS – forum wymiany wiedzy i pomysłów w molekularnych naukach o życiu.

Miasto koncentruje się na pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów i konferencji oraz kreowaniu własnych, prestiżowych  wydarzeń cyklicznych. Doskonałym przykładem jest Open Eyes Economy Summit (OEES), międzynarodowy szczyt ekonomii opartej na wartościach społecznych, którego 4. edycja zakończyła się w listopadzie 2019.

W październiku miał miejsce IV Krakowski Kongres Turystyki Medycznej, skierowany do specjalistów świadczących usług medycznych , a  w marcu 2020 odbędzie się II Konferencja w ramach projektu Miasta Historyczne 3.0 – W poszukiwaniu turysty premium. Kraków zyskuje nową rolę – nie tylko miasta goszczącego, ale również organizatora i inicjatora debat w przestrzeni publicznej.

Kulinaria

Przez cały rok 2019 Kraków świętował tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej. Rok obfitował w wydarzenia z kulinariami w tle, które służyły budowaniu wizerunku miasta jako ośrodka kultury gastronomicznej oraz destynacji kulinarnej i stolicy regionu bogatego w lokalne i certyfikowane produkty spożywcze.

Z inicjatywy szefów kuchni i restauratorów odbywały się liczne kolacje degustacyjne poświęcone regionalnym daniom i produktom. Dużym zainteresowaniem cieszył się cykl kolacji Slow Food Masterclass, będący platformą do współpracy krakowskich i zagranicznych szefów kuchni zrzeszonych w Slow Food Chefs’ Alliance.

W ramach obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej odbywały się zarówno wydarzenia otwarte dla mieszkańców, takie jak Krakowskie Zapusty czy Święto Obwarzanka, jak i branżowe: konferencja MADE for Restaurant, Europejski Kongres Gastronomiczny „Food & Art & Technology”, czy finał ogólnopolskiego konkursu Bocuse D’or, w którym trzecie miejsce zajął szef kuchni Michał Stężalski z restauracji Szara Gęś.

Kulinarny Kraków przez cały rok był blisko mieszkańców i turystów, którzy odwiedzali nasze miasto. W Muzeum Krakowa odbywała się wystawa “Wieża Smaków”, poświęcona historii kultury jedzenia. Kraków włączył się też w akcję “Menu Wolności” i 4 czerwca rozdał przechodniom 1989 obwarzanków.

Gastronomiczne oblicze Krakowa prezentowane było również podczas ponad stu wydarzeń partnerskich w kraju i za granicą. Krakowskie kulinaria wzbudziły niemałe zainteresowanie w Warszawie podczas prestiżowego konkursu kulinarnego Wine&Food Noble Night. Nie brakowało także obecności Krakowa za granicą: Kraków zaprezentował się od kulinarnej strony na targach turystycznych w Berlinie, Lyonie i Wiedniu. Krakowskie restauracje promowały dziedzictwo kulinarne w trakcie specjalnych wydarzeń w Ambasadach RP w Madrycie, Rzymie, Lyonie, Edynburgu, Norymberdze i Lizbonie.

Pokaż metkę
Autor: KCB
Osoba publikująca: Małgorzata Rajwa
Podmiot publikujący: Biuro Kongresów
Zobacz także
Kalendarz spotkań
POLECAMY