Wspólny głos branży: powstała Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

Powołana Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń składająca się z przedstawicieli 18 organizacji reprezentujących ponad 500 polskich przedsiębiorców ma przede wszystkim stanowić wspólny głos branży i reprezentować jej interesy we współpracy z rządem.

Wspólny głos branży: powstała Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń
Fot. Materiały prasowe

21 lipca w siedzibie Pracodawców RP przedstawiciele organizacji branżowych podpisali deklarację powołania Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń. Organizacje (stowarzyszenie i fundacje) reprezentują ponad 500 polskich przedsiębiorców, realizujących zarówno szkolenia czy spotkanie firmowe, jak i kongresy, targi czy festiwale jak m.in.: Europejski Kongres Gospodarczy, Impact, targi MSPO czy Open’er. Decyzja o powołaniu Rady wynika m.in. z trudnej sytuacji, jakiej w związku z pandemią, znalazła się branża spotkań i wydarzeń. 

– Pandemia zdrowotna i gospodarcza uderzyła w to, co jest podstawą działalności w branży MICE, czyli w bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Nowoczesny i prężny sektor gospodarki został z dnia na dzień całkowicie zamrożony. To kataklizm, którego żadna inna branża nie doświadczyła – ocenia prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski, który był gospodarzem spotkania i w związku z tą funkcją złożył podpis na deklaracji.  – Dlatego reakcja musi być tak samo szybka i zdecydowana. Powstanie Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń to pierwszy krok. Głos branży będzie głośniejszy i skuteczniejszy. Kolejne działania to dostosowanie pomocy publicznej do wyjątkowej sytuacji przemysłu spotkań. Musi on przetrwać kryzys, otrzymać czas na ponowne uruchomienie oraz przystosowanie do nowych warunków – zaznacza.

Jak podkreślają przedstawiciele Rady, skupia ona organizacje branżowe, a tym samym przedsiębiorców, którzy nie mieli do tej pory zbiorowej reprezentacji. Uczestnicy spotkania podkreślali, że współdziałanie w sztabie kryzysowym uświadomiło im, jak bardzo rozdrobniona jest branża, która w praktyce działa na zasadzie naczyń połączonych, a w efekcie jej wpływ ekonomiczny jest o wiele większy niż do tej pory sądzono. – Przemysł spotkań i wydarzeń stanowi łącznie blisko 15 proc. polskiego PKB (hotele, rozrywka, transport autokarowy, targi, grupowa i indywidualna turystyka przyjazdowa i wyjazdowa, MICE) i zatrudnia, łącznie z dostawcami i partnerami, ok. 1,5 mln osób – podkreślił Bartosz Bieszyński, koordynator sztabu kryzysowego branży MICE i obecnie koordynator Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.


– Pandemia koronawirusa pokazała, jak mocno powiązane są różne sektory branży MICE. Siłą polskiej gospodarki jest jej zrównoważony charakter – powinniśmy podkreślać nasz wkład w tworzenie PKB. Bez spotkań i wydarzeń wiele polskich miast – choćby Warszawa, Kraków Poznań, czy Trójmiasto – wygląda zupełnie inaczej, a to przekłada się też na sytuację gospodarczą – zaznacza Mikołaj Ziółkowski, prezes Stowarzyszenia Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych.

– Od połowy lutego nasze środowisko notuje średni spadek sprzedaży w granicach 80 – 95 proc., w zależności od sektora. Brak długoterminowych i strategicznych rozwiązań oznacza nie tylko bankructwa i zwolnienia, to przede wszystkim zagrożenie dla nowoczesnej i zrównoważonej gospodarki naszego kraju – dodaje Bieszyński. O trudnej sytuacji branży mówią także następujące liczby: 95 proc anulowanych wydarzeń (w okresie marzec – lipiec), o 70 proc. projektowany jest spadek przychodów organizatorów wydarzeń, a spadek zatrudnienia o 50 proc. 80 proc. przedsiębiorców przyznaje, iż obniżyło wynagrodzenie pracownikom. Wartość biletów na wydarzenia artystyczne, których koszty organizatorzy będą musieli zwrócić klientom przekracza 500 mln zł.

Reprezentanci Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń postawili sobie więc za cel obronę branży i jej odrodzenie, poprzez mocny głos w dyskursie na szczeblu rządowym. – W Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń chcemy komunikować się między sektorami branży MICE oraz z rządem, a także dbać nie tylko o przetrwanie, ale też o przyszłość – deklaruje Łukasz Adamowicz, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel.
Idąc za tym założeniem, Rada będzie dążyć m.in. do: stworzenia platformy współpracy i wymiany informacji pomiędzy organizacjami tworzącymi szeroko rozumiany przemysł spotkań i wydarzeń, stałego monitoringu stanu kondycji branży (badania), stworzenia ciała reprezentującego interesy branży wobec administracji państwowej, budowania świadomości znaczenia branży wśród państwowych decydentów oraz opinii publicznej, tworzenia i przedstawiania propozycji w ramach wykorzystania EU Recovery Fund oraz współpracy z najważniejszymi instytucjami społecznymi.

Tego typu działanie jest koniecznie, ponieważ szeroko rozumiany przemysł spotkań, wydarzeń, rozrywki i czasu wolnego jest tą częścią polskiej jak i globalnej gospodarki, która jako pierwsza „zatrzymała się” z powodu szerzącej się pandemii SARS-CoV-2, a wiele z jej sektorów nie może jeszcze do pracy powrócić. Kluczowe postulaty Rady to utrzymanie i rozwinięcie dodatkowych form wsparcia dla przemysłu, takich jak: pobudzenie popytu (obniżenie VAT-u, wliczenie usług w koszty uzyskania przychodu, fundusz socjalny), dodatkowe bezpośrednie wsparcie: finansowe (dostęp do tanich linii kredytowych ARP / BGK, dotacje), kosztów pracy (zwolnienie z ZUS-u, dopłaty do wynagrodzeń, postojowe), promocji Polski jako destynacji indywidualnej, grupowej i biznesowej oraz uelastycznienie zaleceń i wytycznych dot. organizacji wydarzeń i spotkań.


– Współpraca branży MICE daje nam widoczność w mediach i możliwości dotarcia do rządu, których nie mielibyśmy, działając w pojedynkę, tym bardziej, że nasz sektor to system naczyń połączonych – ocenia Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie i wiceprezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
– Mamy wiele do zrobienia, a na pewno będzie to łatwiejsze, jeśli będziemy działać razem – ocenił sekretarz generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Marcin Mączyński.

Skład Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (w kolejności podanej przez Radę):

Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Klub Agencji Eventowych SAR

Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce - SKKP

Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych SOIAR

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego IGHP

Polska Izba Techniki Estradowej PITE

Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji IAKS Polska

Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce

SITE Poland - Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland

Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE

Polska Izba Przemysłu Targowego PIPT

Harmony Polish Hotels

Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych PSPA 

Izba Gospodarcza Menedżerów Artystów Polskich IGMAP

Fundacja FOH

Future for MICE

Meeting Professional International Poland Chapter MPI

pokaż metkę
Autor: MeetingPlanner.pl/ materiały prasowe
Osoba publikująca: Małgorzata Rajwa
Podmiot publikujący: Biuro Kongresów
Zobacz także
POLECAMY