JAN-POL Incoming i JAN-POL DMC z certyfikatami Travelife Partner
JAN-POL Incoming Tour Operator to firma działająca na krakowskim rynku od 1990 roku, która od samego początku działalności zajmuje się różnymi dziedzinami turystyki. JAN-POL Incoming w ramach turystyki przyjazdowej współpracuje z partnerami zagranicznymi i krajowymi w zakresie turystyki leisure, koncentrując się na grupach i podróżach indywidualnych, natomiast JAN-POL DMC Poland, jedna z rekomendowanych przez Kraków Convention Bureau firm DMC, zajmuje się turystyką eventową, incentive oraz konferencyjną.

JAN-POL Incoming Tour Operator to także jeden z pionierów na krakowskim rynku jeśli chodzi o odpowiedzialne podejście do świadczonych usług, zgodne z założeniami ESG.
Proces certyfikacji, założenia samego certyfikatu Travelife Partner raz politykę firmy przybliży Anna Kruszec, Sales Manager. Zapraszamy do lektury!
Jako jedna z pierwszych firm w Polsce otrzymali Państwo certyfikat Travelife. Serdecznie gratulujemy – to duże osiągnięcie, które mocno definiuje politykę firmy. Co daje certyfikat Travellife? Z jakiego powodu jako JAN-POL DMC Poland oraz JAN-POL Incoming Tour Operator zdecydowali się Państwo na ten konkretny typ certyfikatu?
Certyfikat Travelife Partner to dla nas nie tylko prestiżowe wyróżnienie, ale przede wszystkim potwierdzenie naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Jako JAN-POL DMC Poland i JAN-POL Incoming Tour Operator od lat kierujemy się zasadami odpowiedzialnej turystyki, a Travelife to jeden
z najbardziej uznanych międzynarodowych systemów certyfikacji w branży.
Decyzja o uzyskaniu certyfikatu Travelife Partner wynikała z naszej chęci nieustannego doskonalenia
w zakresie zrównoważonego zarządzania. Ponadto, coraz więcej partnerów i klientów na rynkach międzynarodowych zwraca uwagę na aspekty ESG.
Wybraliśmy certyfikat Travelife, ponieważ jest on dedykowany właśnie dla tour operatorów i DMC,
a jego kryteria zostały opracowane z myślą o specyfice naszej branży. To oznacza, że Travelife nie tylko ocenia ogólne aspekty zrównoważonego zarządzania, ale mierzy konkretne działania istotne dla firm takich jak JAN-POL Incoming Tour Operator i JAN-POL DMC Poland – od wyboru odpowiedzialnych dostawców, przez minimalizację wpływu na środowisko, po etyczne praktyki biznesowe i wpływ na lokalne społeczności.
Dzięki temu certyfikatowi mamy jasne standardy i narzędzia, które pomagają nam doskonalić nasze procesy i podnosić jakość oferowanych usług w sposób zgodny z zasadami zrównoważonej turystyki. Travelife daje nam również międzynarodowe uznanie i transparentność, co jest istotne dla naszych klientów oraz partnerów biznesowych, którzy coraz częściej oczekują od touroperatorów odpowiedzialnych praktyk.
Firmy, zwłaszcza mniejsze, obawiają się, że proces certyfikacji jest czasochłonny, wymaga przygotowania wielu dokumentów, polityk i strategii. Jak Państwo go oceniają? Czy to praca dla jednego, dedykowanego pracownika, czy całego zespołu?
Proces certyfikacji Travelife rzeczywiście wymaga zaangażowania i przygotowania odpowiednich dokumentów, polityk oraz strategii, jednak nie jest to bariera nie do pokonania – zwłaszcza jeśli podejdzie się do niego zespołowo. Jesteśmy średniej wielkości przedsiębiorstwem i w naszym przypadku został wyznaczony jeden koordynator ds. zrównoważonego rozwoju, który miał wsparcie zespołu w realizacji poszczególnych etapów certyfikacji. Dzięki temu mogliśmy efektywnie podzielić zadania i skutecznie wdrożyć wymagane zmiany.
Kluczowe jest jednak to, że certyfikacja nie kończy się na osiągnięciu poziomu Travelife Partner – to dopiero początek dalszej pracy nad doskonaleniem naszych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na najbliższe dwa lata mamy do zrealizowania 20 konkretnych zadań, obejmujących m.in. szkolenia pracowników i dostawców, rozszerzanie naszej oferty, a także wewnętrzne zmiany w firmie oraz te, które wpływają na naszych klientów i grupy turystyczne. Dlatego traktujemy Travelife jako proces ciągły, który pozwala nam nie tylko spełniać standardy, ale także realnie wpływać na rozwój odpowiedzialnej turystyki w Polsce.
Jak wygląda sam proces? Co najbardziej Państwa zaskoczyło w jego trakcie?
Proces certyfikacji Travelife Partner opiera się na dostępie do dedykowanego portalu, gdzie znajdują się materiały szkoleniowe, przykładowe polityki oraz narzędzia wspierające wdrażanie zrównoważonych praktyk. To również miejsce, gdzie firma szczegółowo raportuje swój postęp w obszarze każdego
z ponad 100. kryteriów, obejmujących różne aspekty działalności – od polityki środowiskowej, przez zarządzanie zasobami, aż po relacje z dostawcami i odpowiedzialne praktyki biznesowe. Niektóre kryteria wymagały jedynie odpowiedzi, inne musiały być udokumentowane, a jeszcze kolejne wiązały się z opracowaniem nowych polityk i procedur, często w kilku językach, tak aby były zgodne z naszymi standardami obsługi grup i poszczególnych marek.
Co nas najbardziej zaskoczyło? Przede wszystkim szczegółowość procesu i dbałość o detale. Uzyskanie certyfikatu Travelife to nie formalność – tutaj nie ma miejsca na przypadek. Każdy aspekt działalności firmy jest analizowany i oceniany pod kątem zgodności z międzynarodowymi standardami zrównoważonej turystyki. To swoiste „sito”, przez które trzeba przejść, dokładnie spełniając wszystkie wymagania. Dzięki temu mamy pewność, że certyfikat nie jest jedynie wyróżnieniem, ale realnym potwierdzeniem naszego zaangażowania w odpowiedzialne zarządzanie i rozwój turystyki w Polsce.
Czy proces certyfikacji różnił się w przypadku JAN-POL DMC Poland oraz JAN-POL Incoming Tour Operator?
Proces certyfikacji w przypadku JAN-POL DMC Poland oraz JAN-POL Incoming Tour Operator w dużej mierze przebiegał podobnie, jeśli chodzi o kryteria dotyczące wewnętrznego funkcjonowania firmy
i współpracy z dostawcami. W obu przypadkach oceniano te same aspekty, takie jak zarządzanie zasobami, polityki środowiskowe czy odpowiedzialne praktyki biznesowe.
Różnice pojawiły się natomiast w podejściu do klientów, ponieważ każda z tych marek obsługuje inny segment rynku i oferuje różne produkty. JAN-POL Incoming specjalizuje się w turystyce leisure, koncentrując się na grupach i podróżach indywidualnych, natomiast JAN-POL DMC Poland zajmuje się turystyką eventową, incentive oraz konferencyjną. To oznaczało, że choć spełnialiśmy te same kryteria Travelife, to dokumentacja musiała być przygotowana w odniesieniu do specyfiki każdej marki – bazując na ich ofertach, produktach i sposobie obsługi klientów. Dzięki temu certyfikacja odzwierciedlała realne działania obu naszych marek w obszarze zrównoważonej turystyki.
Czy klienci oczekują od Państwa przedsiębiorstwa rozwiązań zrównoważonych bądź posiadania certyfikatów?
Obecnie zauważamy, że niewielki procent klientów aktywnie oczekuje rozwiązań zrównoważonych lub certyfikatów. Choć coraz częściej pojawiają się zapytania o takie aspekty, finalnie kluczowym czynnikiem pozostaje cena. W praktyce zdarza się, że klienci wybierają tańsze opcje, nawet jeśli oznacza to rezygnację z bardziej zrównoważonych rozwiązań. Jednak obserwujemy, że zainteresowanie tym tematem powoli rośnie i spodziewamy się, że w przyszłości może stać się istotniejszym czynnikiem decyzyjnym.
Patrząc trochę szerzej na politykę, jakie działania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju są wdrożone lub w Państwa w firmie?
W zależności od kryterium mamy wdrożonych wiele działań wspierających zrównoważony rozwój. Najważniejsze dla nas obszary to edukacja klientów, wdrażanie wewnętrznych rozwiązań w ramach Polityki Zielonego Biura i Polityki Zrównoważonych Zakupów, a także protokoły postępowania dla dostawców i klientów.
Zależy nam, aby nasi klienci podróżowali świadomie, dlatego stworzyliśmy przewodnik „Odpowiedzialne podróżowanie po Polsce”, który promuje ekologiczne środki transportu, unikanie nielegalnych pamiątek oraz wspieranie lokalnych społeczności. W codziennej działalności dbamy również o minimalizację zużycia energii, wody i odpadów, a nasze zakupy opieramy na współpracy z dostawcami oferującymi produkty ekologiczne i etyczne. Dzięki temu łączymy odpowiedzialne zarządzanie firmą z realnym wpływem na zrównoważony rozwój turystyki.
Status Travelife Partner pomógł nam usystematyzować wiele działań, które podejmowaliśmy intuicyjnie już wcześniej, i przyczynił się do ich wprowadzenia na szeroką skalę dla wszystkich klientów.