Grand Ascot Hotel w cyklu 'Wide open for sustainable meetings'
Zapraszamy na wyjątkowy wywiad z Izabelą Milewską-Kaszubą, Sales Managerem w Grand Ascot Hotel – czterogwiazdkowym obiekcie w samym sercu Krakowa, łączącym nowoczesny design z kameralną atmosferą.
Grand Ascot to miejsce, które wyróżnia się nie tylko wysokim standardem obsługi, eleganckimi wnętrzami i doskonałą lokalizacją, ale także odpowiedzialnym podejściem do środowiska. W tym roku hotel otrzymał prestiżowy certyfikat Good Travel Seal, potwierdzający skuteczność działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Podczas rozmowy Izabela Milewska-Kaszuba podzieli się kulisami wdrożonych rozwiązań proekologicznych, opowie o wyzwaniach, a także o tym, jak hotel łączy komfort gości z troską o planetę.
Jakie działania zgodne z celami zrównoważonego rozwoju są wdrożone lub będą wdrożone w Państwa w firmie?
dotyczące obiektu:
Nasze działania proekologiczne koncentrują się na realnym ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko: Wdrażamy inteligentne systemy zarządzania energią oraz posiadając odnawialne źródła energii, co w perspektywie kolejnych lat pozwoli obniżyć zużycie energii w naszym obiekcie. Dzięki procesom digitalizacji znacznie ograniczyliśmy zużycie papieru. Obecnie korzystamy wyłącznie z papieru posiadającego certyfikat FSC, co potwierdza jego odpowiedzialne pochodzenie. W 2024 roku wprowadziliśmy dystrybutory wody oraz wielorazowe butelki dla gości hotelu, co pozwoliło nam ograniczyć stosowanie jednorazowych opakowań i produktów.
dotyczące aspektów pracowniczych:
W Grand Ascot dbamy o równe traktowanie – nie dopuszczamy do dyskryminacji ze względu na wiek, rasę, płeć, narodowość, niepełnosprawność czy wyznanie. Stosujemy przejrzyste i sprawiedliwe procedury rekrutacyjne, oferując naszym pracownikom realne możliwości rozwoju zawodowego. Szanujemy prawa człowieka i dokładamy wszelkich starań, by były one przestrzegane. Szczególną wagę przywiązujemy do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Aktywnie przeciwdziałamy przemocy w środowisku pracy. Jeden z naszych pracowników uczestniczy w pracach zespołu realizującego projekt pod nazwą „Rekomendacje w zakresie udzielania skutecznej pomocy osobom pokrzywdzonym w środowisku pracy”. Spotkania zespołu są organizowane przez Fundację Start Tango.
W ramach działań na rzecz rozwoju i dobrostanu zespołu:
- Inwestujemy w rozwój naszego zespołu – w 2024 roku cały dział recepcji uczestniczył w szkoleniu z zakresu efektywnej obsługi klienta. Nasi pracownicy poszerzali również wiedzę w obszarze skutecznej reklamy w mediach społecznościowych oraz ochrony danych osobowych. Na 2025 rok zaplanowaliśmy kolejne działania rozwojowe – m.in. szkolenia dotyczące obsługi wymagającego gościa, technik sprzedaży telefonicznej, a także komunikacji i pracy zespołowej.
- Angażujemy się w edukację młodzieży – w 2024 roku zorganizowaliśmy trzy spotkania z uczniami szkoły hotelarskiej, prezentując realia pracy w branży hotelarskiej. Dodatkowo w ramach współpracy oferujemy praktyki uczniom Zespołu Szkół Ekonomicznych nr 1.
- Zostaliśmy zaproszeni jako goście do udziału w debacie odbywającej się w ramach Forum Turystycznego Kapucyńska 2, zorganizowanego przez Zespół Szkół Ekonomicznych nr 1 w Krakowie.
- Wspieramy zdrowy styl życia – oferujemy dofinansowanie do programu Multisport oraz prywatnej opieki zdrowotnej. W 2024 roku z karty Multisport korzystało 20% naszych pracowników.
- Promujemy ekologiczne formy transportu – jesteśmy uczestnikiem programu „Rowerem do pracy” organizowanego przez UMK. Obecnie 14% naszej załogi dojeżdża do pracy rowerem.
dotyczące łańcucha dostawców:
- Współpracujemy z dostawcami z naszego regionu, wspierając w ten sposób rozwój lokalnej gospodarki i budując trwałe relacje biznesowe oparte na zaufaniu.
- 10% wykorzystywanych przez nas produktów spożywczych pochodzi z lokalnych źródeł, co nie tylko wspiera lokalnych rolników i producentów, ale także przyczynia się do redukcji śladu węglowego związanego z transportem.
dotyczące zarządzania firmą / strategii działania:
Naszym priorytetem są cele skoncentrowane wokół kluczowych obszarów działalności, takich jak: troska o środowisko i działania ekologiczne, inwestycje w infrastrukturę hotelową, rozwój współpracy z lokalnymi społecznościami, regularne monitorowanie postępów w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju oraz wdrażanie programów edukacyjnych i szkoleń dla pracowników. Co najważniejsze wdrożyliśmy monitoring postępów w realizacji założeń zrównoważonego rozwoju poprzez wprowadzenie cyklicznego raportowania wyników i ocenę działań, zapewniając skuteczne angażowanie środków i dostosowywanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych i środowiskowych poprzez m.in. monitorowanie: zużycia energii, wody, poziomu emisji CO2 oraz śladu węglowego.
Które z wdrożonych działań najlepiej się sprawdzają?
W ramach realizowanej strategii zrównoważonego rozwoju, w naszym hotelu skupiamy się na działaniach, które mają realny wpływ na ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko, są zgodne z oczekiwaniami gości oraz przyczyniają się do poprawy efektywności Wśród wdrożonych inicjatyw, szczególnie dobrze sprawdzają się:
- Ograniczenie zużycia jednorazowych produktów, m.in. butelek na wodę. Nasi goście mogą cieszyć się świeżą wodą o każdej porze dnia i nocy dzięki zamontowaniu dystrybutorów na wodę, które są umieszczone na korytarzach hotelu. W tym roku planujemy montaż dystrybutora na Sali konferencyjnej.
- Wprowadzenie dodatkowy box śniadaniowy – redukujemy straty żywności, jednocześnie stwarzając dla gości wyjątkowo wygodne rozwiązanie zapakowania drugiego śniadania.
- Wdrożenie rozwiązania dot. niemarnowania żywności – nadwyżki żywności ze śniadań sprzedajemy w „paczkach niespodziankach” dzięki aplikacji To Good to Go.
- Dzięki digitalizacji zredukowaliśmy zużycie papieru. Używamy aplikacji Smart Hotel w celu informowania o usługach i ofertach hotelu, co ogranicza wydruki papierowe.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na certyfikat Good Travel Seal? Jak wygląda sam proces? Co najbardziej Państwa zaskoczyło w jego trakcie?
Od marca 2025 roku posiadamy certyfikat Good Travel Seal. W 2024 roku przystąpiliśmy do cyklu szkoleń współorganizowanych przez UMK oraz firmą Travindy Fundation z zakresu zrównoważonego rozwoju, gdzie uzyskaliśmy wsparcie w przygotowaniach do uzyskania certyfikatu. Również w 2024 roku zakwalifikowaliśmy się również do programu ETSM2030. ETSM2030 to projekt finansowany przez Unię Europejską, który wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne (MŚPT) w pozyskaniu certyfikatów i wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz tworzy interaktywną sieć MŚPT działających na rzecz ekorozwoju. Przesłanką projektu jest odbudowa gospodarki turystycznej po pandemii COVID-19 zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Ze względu na to, że brałam udział we wszystkich szkoleniach, podjęłam się koordynacji procesu certyfikacji. Przy tworzeniu dokumentacji zaangażowany był każdy dział w hotelu. Cały proces przygotowań do certyfikacji okazał się bardziej czasochłonny, niż początkowo zakładaliśmy. Uzyskaliśmy dostęp do dedykowanego panelu gdzie byliśmy zobligowani do jego szczegółowego uzupełnienia o każdy element wymagany do uzyskania certyfikatu, zarówno umów, zdjęć oraz odpowiednich materiałów. Formularz został podzielony na kilka kategorii, takich jak „Food & Product”, „Caring for People”, „Good Employment”, „Reducing Waste” i inne. Każda z nich zawierała szczegółowe pytania, a ich uzupełnienie — wraz z przygotowaniem opisów i dodaniem zdjęć oraz stosowych dokumentów — było wymagającym procesem. Zwieńczeniem tego etapu był audyt – kluczowy moment w naszej drodze do zdobycia certyfikatu.
Czy klienci oczekują od Państwa przedsiębiorstwa rozwiązań zrównoważonych oraz posiadania certyfikatów?
Coraz więcej naszych gości i klientów interesuje się rozwiązaniami w hotelu zgodnymi z zasadami zrównoważonego rozwoju lub zwraca uwagę czy posiadamy certyfikat potwierdzający nasze zaangażowanie w tę kwestię. Jest to jeden z czynników wyboru miejsca noclegowego lub miejsca do zorganizowania konferencji. Choć jednak nadal cena pozostaje kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze hotelu. Naszym celem jest pokazanie, że zrównoważony rozwój nie oznacza rezygnacji czy kompromisu, lecz może być wartością dodaną zarówno dla klienta i gościa hotelowego.
Jakie trendy w organizacji wydarzeń obserwują Państwo w ostatnim czasie?
Nadal widać trend zainteresowania formułą hybrydową, która łączy wydarzenia stacjonarne z transmisją online. Takie rozwiązanie pozwala na poszerzenie zasięgu i dotarcie do szerszego grona uczestników, niezależnie od ich lokalizacji. Coraz częściej wydarzenia wzbogacane są o elementy promujące zdrowy styl życia poprzez odpowiednio zbilansowane menu z ograniczoną ilością mięsa. Równocześnie rośnie nacisk na aspekty środowiskowe. Organizatorzy chętnie sięgają po biodegradowalne materiały, dążą do ograniczenia zużycia wody, papieru oraz plastiku. Dużą wagę przykłada się również do lokalizacji wydarzeń – preferowane są miejsca dobrze skomunikowane z transportem publicznym, co wpisuje się w ideę ograniczania śladu węglowego uczestników.
Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspiracje w temacie organizacji zrównoważonych spotkań?
Jako hotel zaangażowany w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, stale poszukujemy sprawdzonych i innowacyjnych rozwiązań, które pozwalają nam organizować spotkania w sposób odpowiedzialny wobec środowiska, lokalnej społeczności i przyszłych pokoleń. Bierzemy udział w wydarzeniach branżowych i szkoleniach. Śledzimy i wdrażamy sprawdzone rozwiązania stosowane w hotelach i centrach konferencyjnych, rozmawiamy z innymi hotelami, które – tak jak my – chcą działać mądrzej i bardziej odpowiedzialnie oraz uważnie słuchamy naszych gości i partnerów biznesowych. Zrównoważony rozwój to dla nas nie cel, a droga, którą codziennie staramy się iść lepiej niż wczoraj.
Polityka zrównoważonego rozwoju Grand Ascot Hotel